Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32575
Title: Специфіка використання демінутивів у сучасних творах для дітей
Other Titles: SPECIFICS OF THE USE OF DIMINUTIVE FORMS IN THE MODERN CHILDREN'S LITERATURE
Authors: Самойленко, В. В.
Keywords: словотвір, твори для дітей, дериват, формант, аугменативи, демінутиви, word-formation, literature for children, derivates, formant, augmenatives, deminutives
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Самойленко, В. В. Специфіка використання демінутивів у сучасних творах для дітей / В. В. Самойленко // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2020. – Т. 1, №Вип. 13. – С. 104-107. – Рез., укр., англ. – Бібліогр: с. 107 (7 назв)
Abstract: У статті проаналізовано особливості вживання демінутивної лексики в сучасних творах для дітей. Досліджено особливості їхньої словотвірної структури, демінутиви класифіковано за функційними особливостями та твірними основами. Зауважуємо, що демінутивні суфікси можуть змінювати зміст лексеми як на мейоративне (позитивне), так і на пейоративне (негативне) значення, або не створювати оцінного значення загалом. У літературі для дітей пейоративи майже не представлені з огляду на їхні провідні функції, проте демінутивні суфікси можуть надавати слову мейоративного чи пестливого значення, мати лише значення зменшення денотата. Автори текстів для творення демінутивів використовують питомі українські форманти, зокрема відіменникові: -ка-, -ок-, -ик-, -очк-, -ечк-, -ець-; відприкметникові: -ісіньк-, -еньк-; відприслівникові: -ісіньк-, утворюючи лексеми на позначення не лише маленьких істот, але й для вираження абсолютності відтворюваної ознаки, відтінку пестливості тощо. Зокрема натрапляємо на поодинокі явища історичної спеціалізації значення. Спостерігаємо, що в сучасних творах для дітей загальна тенденція переважності відіменникових та відприкметникових одиниць і тенденція мінімального вияву вигукових одиниць зберігається. Також відсутні віддієслівні та відзайменникові деривати. Виявлено залежність семантики демінутивного суфікса від використаного деривата. Іменникові деривати здебільшого мають значення зменшеності, а прикметникові – значення пестливості. Основним засобом створення синтетичних лексем у творі є суфіксація, проте подекуди маємо приклади префіксально-суфіксального словотворення. Основною функцією використання демінутивів є привернення уваги читача до текстового складника творів. Іншою важливою функцією використання демінутивів є передавання бажаного ставлення реципієнта до персонажа. Специфічною рисою літератури для дітей постає також надання демінутивним й аугменативним лексемам наративної ролі для окреслення мовного портрету того чи того героя твору. Перспективу подальших наукових розвідок вбачаємо в аналізі засобів використання афіксів для творення демінутивних мовних одиниць у сучасній українській мові та подальшу кодифікацію вживання таких лексем; дослідження всіх функціональних виявів демінутивної лексики.
The article deals with features of using diminutive lexis in modern works for children. The features of their wordforming structure are analyzed, diminutive forms are classified by functional features and forming bases. We suggest that the denominative suffixes can change the meaning of the lexeme to a mejorative (positive) or a pejorative (negative) value, or not to create a value in general. Pejoratives are almost not represented in the literature for children considering their leading functions, but the suffixes may give the word mejorative or hypocoristic meaning, having only the meaning of deminutive the denotation. Authors of texts use specific Ukrainian formants to create deminitives, in particular with pronouns: -ka-, -ok-, -yk-, -ochk-, -echk-, -ec’-; with the adjectives: -isin’k-, -en’k-; with the adverbs: -isin’k-, forming deminutives not only to represent small creatures, but also for expressing the absoluteness of the reproduced feature, the shade of hypocorism, etc. Furthermore, we come across isolated phenomena of historical specialization of meaning. It’s observed that in modern works for children the general tendency of preference in using nouns and adjectives is unchanged and the tendency of minimal using exclamation points remains. There are also no verbal and pronoun derivatives. The semantic dependence of the deminutive suffix on the derivative used is descried. Noun derivatives are mostly have diminished meaning, and adjective derivates are for prudence value. The main mean of creating synthetic lexis in a work is suffixation, but in some cases we have examples of prefix-suffix word-formation. The main function of using deminutives is to attract the reader's attention to the text component of the work. Another important function of using deminutives is to convey the intended attitude of the recipient to the character. A specific feature of the literature for children is also the providing with a narrative role to the diminutive and augmentative lexemes in order to outline the linguistic portrait of a texts’ characters. The prospect of further scientific exploration is seen in the analysis of the means of using affixes for the creation of deminutive linguistic units in modern Ukrainian literature and the further codification of the use of such lexis; study of all functional reposals of the deminutive vocabulary.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32575
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 1 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ДЕМІНУТИВІВ.pdf428.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.