Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32736
Title: ГЕНЕЗА АНТРЕПРЕНЕРСТВА ЯК ПЕРЕДУМОВА ДОГОВОРУ ПРО НАДАННЯ ПРОДЮСЕРСЬКИХ ПОСЛУГ
Other Titles: GENESIS OF ENTREPRENEURSHIP AS A PREREQUISITE CONTRACT FOR PROVISION OF PRODUCTION SERVICES
Authors: Дилігул, А.С.
Аксютіна, А.В.
Keywords: антрепренерство, мистецтво, виконавець, виконавець, споживач, продюсерські послуги, розважальна індустрія, антрепренер
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Порівняльно-аналітичне право;
Abstract: У статті аналізуються питання, пов’язані з визначенням «антрепренерства», й аналізуються його ознаки. Надається визначення поняття «антрепренерство». Досліджується поняття «антрепренерство» й здійснюється аналіз історичного розвитку цього явища. Понят- тя «антрепренерство» не було нормативно закріпленим і загальновживаним щодо будь-якої сфери господарської діяльності. Джерела з різноманітних галузей культури містять згадки про антрепренерство саме у сфері розваг, застосовне до предмета діяльності театрів, музично-концертної діяльності, кіно, образотворчого мистецтва тощо. Статтю присвячено дослідженню поняття «антрепренерство». Визначено, що антрепренером (від франц. Entrepreneur – посередник) в Україні, як і в Росії того часу, називали в загальному сенсі підприємця, а надалі, щодо сфери розваг, – утримувача приватного видовищного підприємства (театру, цирку і так далі). Антрепренер безпосередньо й нероздільно пов’язаний з антрепризою, якою в капіталістичних країнах і дореволюційній Росії визначалось ведення театрального, циркового й інших підприємств приватною особою, приватним театральним підприємством. Антреприза (від французького entreprise – підприємство) – форма організації театральної справи, театральне підприємство, створене й очолюване приватним підпри- ємцем – антрепренером (менеджером, імпресаріо, продюсером). У статті проаналізовано виникнення та становлення антрепренерства, встановлено, що це явище викликане й економічними причинами, й еволюцією технічних засобів. Розглянуто й досліджено, що антре- пренерство виникло відповідно до сформованих суспільних умов для появи подібних професій та епохи модерну, що наступила. Воно характеризується раціоналізмом у всіх галузях життя, соціальною мобільністю, новими умовами комунікації, загальним рівнем культури й розвитком самого мистецтва, що адаптується до реалій та умов організації творчого процесу, які істотно змінилися. Статтю присвяче- но аналізу антрепренерства, під яким розуміється вільна, ініціативна, новаторська діяльність антрепренера – особи, яка здійснює таку діяльність – в умовах ризику у сфері розваг. Ключові слова: антрепренерство, мистецтво, виконавець, споживач, продюсерські послуги, розважальна індустрія, антрепренер.
The article analyzes the issues related to the definition of “entrepreneurship” and analyzes its features. The definition of “entrepreneurship” is given. The concept of “entrepreneurship” is researched and the historical development of this phenomenon is analyzed. The concept of entrepreneurship has not been normative and commonly used in any sphere of economic activity. Sources from a variety of cultural backgrounds, mentioning entrepreneurship in the field of entertainment, applicable to the subject of activity: theater, music and concert activities, cinema, fine arts and more. This article is devoted to the study of the concept of “entrepreneurship”. It is determined that the entrepreneur (from French Entrepreneur – intermediary) in Ukraine, as in Russia at that time, was called in the general sense of the entrepreneur, and in the future, in the sphere of entertainment – the holder of a private entertaining enterprise (theater, circus, etc.). The entrepreneur is directly and inseparably linked to the enterprise, which defined capital, countries, and pre-revolutionary Russia as the conduct of theater, circus, and other enterprises by an individual, a private theater enterprise. Enterprise (from the French entreprise – an enterprise) is a form of organization of the theater business, a theater enterprise created and led by a private entrepreneur – an entrepreneur (manager, impresario, producer). The article analyzes the emergence and formation of entrepreneurship, found that this phenomenon is caused by both economic reasons and the evolution of technical means. It has been established and investigated that entrepreneurship emerged in accordance with the existing social conditions for the emergence of similar professions and the era of modernity that has come. It is characterized by rationalism in all walks of life, social mobility, new conditions of communication, a general level of culture, and the development of art itself, which adapts to the realities and conditions of organizing the creative process, which have changed significantly. The article is devoted to the analysis of entrepreneurship, which means free, initiative, innovative activity in risk, in the sphere of entertainment, and an entrepreneur – a person who carries out this activity. Key words: entrepreneurship, art, performer, consumer, producer services, entertainment industry, entrepreneur.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32736
Appears in Collections:Порівняльно-аналітичне право. №1 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ГЕНЕЗА АНТРЕПРЕНЕРСТВА.pdf403.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.