Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32769
Title: Engaging multiple reading strategies to fiction as a means of fostering efl students'interpretative competency
Other Titles: РІЗНОЧИТАННЯ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ, ЩО ВИВЧАЮТЬ АНГЛІЙСЬКУ МОВУ ЯК ФАХОВУ
Authors: Dolhusheva, O. V.
Keywords: reading strategy, archetypal criticism, interpretative competency, literary competence, ecocritical approach, архетипна критика, інтерпретаційна компетентність, літературознавча компетенція, читацька стратегія, екокритика
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Dolhusheva, O. V. Engaging multiple reading strategies to fiction as a means of fostering efl students'interpretative competency [Текст] / O. V. Dolhusheva // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2020. – Т. 2№Вип. 13. – С. 51-58. – Бібліогр: с. 57-58 (22 назви)
Abstract: The paper addresses the issue of engaging multiple reading strategies to fiction that aims at fostering EFL students’ interpretative competency. The acuteness of the research is determined by the present-day aspiration of Ukraine to harmonize its educational system with the European educational framework that prioritizes a competency-based and personality-oriented approach to the professional preparation of MA and BA degree holders. Contemporary methodology considers an interpretative competency as part of a literary and a wider philological competences. The interpretative competency encompasses not only the ability of a person to analyze a particular fictional, educational or any other text, but also the skills and capability to make critical personal judgments, formulate and express one’s own opinion, adopt definite attitudes towards particular moral issues and tolerate alternative view points. A fiction text is a good didactic tool to foster EFL students’ interpretative competency through a number of critical approaches. Applying several reading strategies to “A White Heron” by Sarah O. Jewett, students become aware of multiple implications of the text. To comprehend these meanings requires a wide range of linguistic, literary, linguo-cultural, and philosophic knowledge. In particular, ecocritical reading helps EFL learners to cognize the dichotomy of nature and civilization, and understand the set of values associated with the gender of the characters. Archetypal approach enhances students’ comprehension of archetypal symbols, characters, and situations that penetrate the whole texture of the story. The engaged critical perspectives do not limit all possible interpretive focuses of the text. Other strategies may help EFL students approach the story from a variety of angles to explore additional text implications thus fostering would-be teachers’ linguistic, literary and interpretative competencies.
Статтю присвячено розгляду використання стратегій різночитання художнього твору як засобу формування інтерпретаційної компетентності студентів педагогічних університетів, які вивчають англійську мову та літературу як фах. Актуальність роботи зумовлена сучасними прагненнями української системи освіти до входження у європейський простір, де засадничими принципами є особистісно-орієнтоване та компетентнісне навчання. У сучасній методичні науці інтерпретаційну компетентність розглядають у рамках літературознавчої чи ще ширшої філологічної компетенції. Інтерпретаційна компетентність належить до низки предметних у фаховій підготовці вчителя іноземних мов і літератур. Вона передбачає не лише здатність студентів аналізувати конкретний художній чи навчальний нехудожній текст, але й спроможність його критичного поцінування, висловлення іноземною мовою власної думки стосовно певних етично-моральних питань, що висвітлюються у тексті, толерування інакшого розуміння й усвідомлення існування множинності інтерпретацій. Художній твір є тим матеріалом, різночитання якого сприятимуть формуванню інтерпретаційної компетентності студентів. На прикладі застосування різних читацьких стратегій до оповідання “A White Heron” автор статті демонструє здатність художнього тексту продукувати доволі велику кількість значень, розуміння яких потребує від майбутніх вчителів знань із літературознавства, лінгвістики, лінгвокультурології, філософії. Зокрема, архетипне тлумачення оповідання уможливлює виокремлення архетипних символів, ситуацій і персонажів; екокритичний підхід сприяє усвідомленню дихотомії природа – цивілізація та ціннісних установок у рамках ґендерної опозиції тощо. Застосуванням окреслених стратегій читання до художнього тексту інтерпретація, звісно, не обмежується, натомість дає поштовх для інших критичних тлумачень із боку студентів, сприяючи у такий спосіб розвиткові їхньої інтерпретаційної компетентності.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32769
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 13 Том 2 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ENGAGING MULTIPLE READING STRATEGIES TO FICTION AS A MEANS.pdf371.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.