Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32896
Title: Вербалізація концепту ХОРОБРІСТЬ у мультиплікаційному фільмі «Відважна»
Other Titles: Verbalization of the concept COURAGE in the animated film “Brave”
Authors: Іванотчак, Н.І.
Параска, В.С.
Keywords: концепт, контекстуальний аналіз, мультиплікаційний дискурс, когнітивно-дискурсивний підхід, хоробрість, компонентний аналіз, concept, contextual analysis, animation discourse, cognitive and discursive approach, componential analysis,, courage
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Іванотчак Н. І. Вербалізація концепту ХОРОБРІСТЬ у мультиплікаційному фільмі «Відважна» [Текст] / Н. І. Іванотчак, В. С. Параска// Закарпатські філологічні студії : науковий журнал/ голов. ред. І. М. Зимомря. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 1№вип. 11. – С. 96-100. – Бібліогр.: с. 100 (17 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті досліджено засоби вербалізації концепту ХОРОБРІСТЬ у дитячому кінодискурсі. Вивчення дискурсивних реалізацій концепту є важливим насамперед для моделювання структури концепту та дозволяє виявити когнітивні ознаки концепту. Дискурс мультиплікаційного фільму концентрується навколо опорного концепту ХОРОБРІСТЬ, який створює загальний контекст фільму. Зазначений концепт є універсальним для більшості лінгвокультур. На формування концептосистеми (в т. ч. універсальних загальнолюдських концептів) у дітей сьогодні значною мірою впливає кінодискурс, зокрема мультиплікаційний. Мультфільми передають дитині в доступній формі загальнолюдський досвід, культуру, традиції та історію народу. Для виявлення домінантних ознак концепту ХОРОБРІСТЬ у нашому дослідженні було проведено компонентний аналіз лексеми courage і визначено домінантні семи ability та withstand fear. Шляхом контекстуального аналізу виявлено додаткові когнітивні ознаки концепту ХОРОБРІСТЬ, а саме «здатність протистояти зовнішній загрозі», «здатність ризикувати», «здатність наполягати на своєму» та «здатність протидіяти стереотипним суспільним нормам», «проявляти героїзм», «применшувати небезпеку», «виявляти зухвалість», «відданість обов’язку». Як свідчить когнітивно-дискурсивна інтерпретація дискурсивних контекстів, ХОРОБРІСТЬ характеризується значною мірою позитивно. Полярними ознаками цього концепту є «героїзм» і «зухвальство»: в першому випадку вияв неабиякої хоробрості в небезпечній і потенційно смертельній ситуації отримує значне позитивне схвалення з боку соціуму, може навіть перетворитись в певного роду легенду, позиціонуватись як еталон; в другому випадку вияв хоробрості є опором нормам, вказівкам, законам і негативно засуджується. Проте «зухвалість» іноді отримує схвалення як форма виклику нормам суспільства через їх застарілість чи несправедливість. Вивчення дискурсивної реалізації універсальних концептів у мультиплікації є важливим і перспективним з огляду на виявлення засобів формування універсальних моральних цінностей і концептуальної картини світу в дітей зокрема та в соціумі загалом.
The article focuses on the concept COURAGE and the means of its verbalization in animation discourse. The study of discursive concept realizations is important for concept structure modeling and aims to reveal additional cognitive features of the concept. The discourse of the animated film concentrates around the concept COURAGE which creates general context of the film. This concept is considered to be universal for most lingual cultures. The formation of concept systems (including universal concepts) among children nowadays is significantly influenced by cinematic discourse, and, in particular, by animation discourse. Cartoons communicate human experience, culture, traditions and history to children in an accessible form. The componential analysis of the lexeme “courage” was conducted in the course of our research and the semes “ability” and “withstand fear” were revealed as dominant. By means of contextual analysis additional cognitive features of the concept COURAGE were determined, such as “ability to withstand external threat”, “risk taking”, “ability to stand one’s ground”, “ability to withstand stereotypical social norms”, “heroism”, “duty”, “underestimation of danger”, and “impertinence”. The discursive interpretation of COURAGE suggests that it is mostly positively charged. Binary features of the concept are “heroism” and “impertinence”. While in the former case any manifestation of courage in a dangerous and potentially fatal situation is approved by the society, being sometimes transformed into a legend, a paragon; the latter departure from social norms and traditions is unanimously disapproved. Nevertheless, impertinence might be sometimes justified if social norms prove to be outdated or unfair. The study of discursive concept realizations in animation discourse is important and relevant as it reveals the formation of social moral standards and conceptual worldview.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/32896
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 11 Том 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВЕРБАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПТУ ХОРОБРІСТЬ.pdf473.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.