Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33496
Title: Карнавалізація буденного життя в поемах Ірини Жиленко
Other Titles: Carnivalization of everyday life in iryna Zhylenko’s Poems
Authors: Віннікова, Н. М.
Сарапин, В. В.
Летик, О. C.
Keywords: поема, карнавал, карнавалізація, гра, іронія, гротеск, poem, carnival, carnivalization, play, irony, grotesque
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Віннікова, Н. М. Карнавалізація буденного життя в поемах Ірини Жиленко [Текст] / Н. М. Віннікова, В. В. Сарапин, О. С. Летик // Закарпатські філологічні студії : науковий журнал/ голов. ред. І. М. Зимомря. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 2. – Вип. 11. – С. 84-90. – Бібліогр: с. 90 (9 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглянуто особливості поетики карнавалу в поемах Ірини Жиленко «Городок у табакерці», «Ярмарок чудес. Весняна прогулянка», «Місяць на золотій нитці (Міська казочка)», «От історія – так історія (Андерсіана)». Наголошено, що проаналізовані поеми засновані на прийомах карнавалізації буденного життя, естетизації побуту, очуднення міста та її мешканців. Досліджено, що «карнавальним» поемам письменниці притаманне співіснування патетики з іронією, гротеском, схильність до стилізації, гра з текстом і читачем, містифікаторство, колажність, цікавість до магічного і надзвичайного, естетизація побутового й буденного життя. З’ясовано, що у цих творах авторку цікавить індивідуальність людини, приватне, а не суспільне життя, тож вона святкує зустріч із Людиною як неповторним дивом, а соціальні зв’язки і взаємини у цих творах виступають тлом для реалізації особистості, часом недосконалої, але здатної на духовне переродження. Простежено, що осердям карнавалу в поемах є місто енергійне, життєствердне, сповнене руху, звуків, кольорів. Указано, що світ, який вифантазовує лірична героїня Ірини Жиленко, – парадоксально-реальний простір казки, театру, карнавалу, в якому можна грати обрану роль, змінювати маски, декорувати непривабливі прояви особистого чи суспільного життя. Визначено, що настроєвим лейтмотивом кожної з проаналізованих поем письменниці є щирість у відтворенні особистісних вражень і переживань, що всі ці твори сповнені оптимізму та вітальної енергії. Виявлено, що у поемах розгортаються властиві поетиці Ірини Жиленко концепти дому, лісу, саду, вікна, щастя, світла, свята, але водночас поруч із ними органічно співіснують образи культури: персонажі античних міфів (фавн, Пан), фольклорних (Котигорошко, Змій) і літературних (Попелюшка, герої Андерсена) творів. З’ясовано, що у поемі «Городок у табакерці» основним сюжето- й образотворчим тропом стала іронія; Ярмарок Чудес в однойменній поемі Ірини Жиленко – це алегорія самого життя як дива в багатоманітності його проявів: красі природи, довершеності людини, творчості, мистецтві, здатному ушляхетнювати будь-яке серце; щира сповідальність, ліризм і ностальгійність поєднуються з бурлеском у творі «Місяць на золотій нитці», а поема «Андерсіана» – подорож у світ ідеалу й краси.
The article reveals the peculiar features of the carnival poetics in Iryna Zhylenko’s poems “Town in a Snuffbox”, “Market of Wonders. Spring Walk”, “Moon on Golden Thread (City Fairytale)”, “What a Story! (Andersiana)”. It has been emphasized that the poems analyzed are based on the techniques of carnivalisation of everyday life, the aesthetization of life, presentation of the city and its inhabitants in an unusual, wondrous aspect. It has been researched that the writer’s “carnival” poems are characterized by the coexistence of pathetics with irony, grotesque, tendency to stylization, play with the text and a reader, mystification, collage, curiosity for magical and extraordinary, aestheticization of household and everyday life. It has been found out that in these works the author is interested in human individuality, private, but not social life, and so that she celebrates meeting with a Person as a unique miracle, and the social connections and relationships in these works stand out as a background for realization of personality, sometimes imperfect, but capable of spiritual rebirth.It has been observed that the heart of the carnival in the poems is an energetic, life-affirming, full of movement, sounds, colours city. It has been stated that the world fantasized by the lyrical Iryna Zhylenko’s heroine is a paradoxical-real space of a fairy tale, a theatre, a carnival, in which one can play a chosen role, change masks, decorate unattractive manifestations of personal or social life. It has been determined that the mood keynote of each writer’s poems analyzed is the sincerity in the reproduction of personal impressions and experiences, that all these works are full of optimism and welcoming energy. It has been revealed that in Iryna Zhylenko’s poems the concepts of home, forest, garden, windows, happiness, light, holidays are unfolded, but at the same time they coexist organically with images of culture: characters of ancient myths (faun, Pan), folk (Kotygoroshko, Dragon) and literary (Cinderella, Andersen’s characters) works. It has been found out that in the poem “Town in a Snuffbox” the main plot and image making trope was irony; The Market of Wonders in Irina Zhylenko’s title poem is an allegory of life itself as a wonder in the variety of its manifestations: the beauty of nature, the perfection of a person, creativity, art, capable to ennoble any heart; sincere confession, lyricism and nostalgia are combined with burlesque in the work “Moon on Golden Thread”, and the poem “Andersiana” is a journey into the world of ideal and beauty.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33496
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 11 (Том 2) 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.