Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33520
Title: Суспільно-географічний підхід до оцінки атрактивності туристичного потенціалу Карпатського регіону
Other Titles: SOCIO-GEOGRAPHICAL APPROACH TO ASSESSING THE TOURIST POTENTIAL’S ATTRACTIVENESS OF THE CARPATHIAN REGION
Authors: Машіка, Ганна Василівна
Keywords: туристичний потенціал, атрактивність туристичного потенціалу, Карпатський регіон, природні та антропогенні туристичні ресурси
Issue Date: 2019
Citation: Г.В. Машіка Вісник Львівського університету. Серія географічна. 2019. Випуск 53. С. 220–232
Abstract: Туризм є одним з найважливіших секторів економіки України, розвиток туризму сприяє підви-щенню рівня зайнятості, диверсифікації національного господарства. Для ефективного функціону-вання туристичної сфери необхідні ґрунтовний аналіз туристичного потенціалу країни, її окремих регіонів та оцінки рівня його атрактивності. Атрактивність туристичного потенціалу регіону – це ступінь привабливості природних, етнокультурних, соціально-історичних та інших туристичних ресурсів регіону, його соціально-економічної і транспортної інфраструктури, місць приймання та обслуги. Атрактивність туристичного потенціалу Карпатського регіону забезпечена поєднанням природ-них та соціально-культурних туристичних ресурсів. Багатоманітність рельєфу, велика кількість річок, мінеральні води та лікувальні грязі створюють умови для розвитку гірськолижного, пішо-хідного, водного, рекреаційного, екстремального, бальнеологічного туризму тощо. Ліси регіону здатні забезпечувати розвиток лікувальної, оздоровчої, спортивно-туристичної, пізнавальної форм рекреації. У всіх обласних центрах регіону, багатьох невеликих містечках і селах збереглися цінні історико-архітектурні пам’ятки. Особливості культури та побуту гуцулів і бойків дають змогу розви-вати етно-, подієвий та сільський “зелений” туризм. Усе це підсилює розвинена рекреаційно-розважальна інфраструктура. Сформовано власний суспільно-географічний підхід до побудови системи оцінювання атрактив-ності туристичного потенціалу регіону, особливістю якого є оцінювання його умов і чинників в об’єктивному та суб’єктивному вимірах. Кожну з наведених характеристик описано відповідними факторними критеріями. Моніторинг атрактивності туристичного потенціалу за запропонованими критеріями дасть змогу ухвалювати оптимальні управлінські рішення в туристичній сфері на державному та регіональному рівнях. Ключові слова: туристичний потенціал, атрактивність туристичного потенціалу, Карпатський регіон, природні та антропогенні туристичні ресурси
Tourism is one of the most important sectors of the Ukrainian economy. Analysis of the tourism potential of the country and its individual regions, in particular its attractiveness – the ability to attract potential tourists, is necessary for the effective functioning of the tourism sector. The purpose of the article is to justify the socio-geographical approach to assessing the tourist potential’s attractiveness of the region and analyse the conditions and factors for such estimation in the objective (quantitative) and subjective (qualitative) dimensions on the basis of factor criteria and performance indicators. The tourist potential’s attractiveness of the region is the degree of attractiveness of the natural, ethnocultural, socio-historical and other tourist resources of the region, its socio-economic and transport infrastructure, reception places and attendants. The tourist potential’s attractiveness of the Carpathian region is ensured by its diversity of relief forms, the picturesque of landscapes, the presence of unique wild nature areas, a significant amount of rivers, the purity of natural waters, a lot of forests, and the richness of flora and fauna. The wealth of anthropogenic tourism resources of the Carpathian region leads to a high attraction of the social segment of the tourist potential of the Carpathian region. All regional centres, a lot of small towns and villages, which have survived, the samples of Old Ukrainian church wooden architecture, castles, religious buildings, defensive structures, old residential and economic buildings of the region have a high attraction. The attractiveness is also ensured by the presence of numerous parks, cafes, restaurants, theatres, museums, cultural and lifestylehabits of local residents, including Hutsuls and Boyks. Along with this, a combination of natural and social tourism resources created in the Carpathian region favourable conditions for the development of all kinds of ethnic and event tourism, rural green tourism. Based on the analysis of approaches to the component of the tourism potential’s assessment and attractiveness, own socio-geographical approach to the construction of a system for assessing the tourist potential’s attractiveness of the region has been formed. These include natural tourist resources, tourist resources of anthropogenic origin, tourist infrastructure, marketing and pricing policies, labour resources, provision of catering facilities, sports and entertainment facilities, the level of transport infrastructure’s development, tourist safety, environmental quality, finance, investment in tourism sphere, general image of the region, economic attractiveness, management, state support and political stability, information. The peculiarity of the proposed approach is to assess the conditions and factors of the tourism potential of the region in an objective and subjective way. Each of these characteristics is described by relevant factor criteria and may be defined by specific quantitative and / or qualitative indicators. With the help of the constructed indicators’ system of tourism potential attraction estimation, we are able to quantitatively and qualitatively estimate the level of tourism industry development in the Ukrainian regions; to highlight the causal relationships in determining the level of tourist potential’s attractiveness; to identify the factors that influence the development of tourism activity, in that destabilizing; to carry out monitoring of tourism activity in the region with the possibility of predicting changes in tourist activity taking on its basis optimal managerial decisions at the state and regional levels. Key words: tourist potential, tourist potential’s attractiveness, Carpathian region, natural and anthropogenic tourist resources.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33520
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри туризму

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
019_Mashika Львів Франка.pdf535.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.