Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33528
Title: Формування лінгвокраїнознавчої компетенції на прикладі вивчення нової української традиції- день вишиванки
Other Titles: The formation of linguistic and country-specific competence in terms of studying a new ukrainian tradition – vyshyvanka day
Authors: Горда, О. М.
Keywords: українська мова як іноземна, лінгвокраїнознавча компетенція, День вишиванки, текст для читання, завдання на розуміння змісту тексту, інтерактивні вправи для роботи в парах і групах, Ukrainian as a foreign language, linguistic and country-specific competence, Vyshyvanka Day, text for reading, task for the content understanding of the text, interactive exercises for working in pairs and groups
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Горда, О. М. Формування лінгвокраїнознавчої компетенції на прикладі вивчення нової української традиції- день вишиванки [Текст] / О. М. Горда // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 1. – Вип. 10. – С. 16-21. – Бібліогр.: с. 20-21 (6 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розкрито особливості формування лінгвокраїнознавчої компетенції (ЛКК) в середовищі іншомовців, що вивчають українську мову. З’ясовано, що лінгвокраїнознавчий аспект ще неповною мірою розроблений у методиках викладання іноземних мов, які перебувають на стадії становлення, у тому числі й методиці викладання української мови як іноземної (далі – УМІ). Акцентовано на недостатній кількості публікацій прикладного спрямування в цій галузі. На основі аналізу лінгводидактичних праць окреслено можливі шляхи формування лінгвокраїнознавчої компетенції. Висловлено думку, що використання лінгвокраїнознавчих компонентів на заняттях з УМІ передбачає ознайомлення іншомовців із реаліями та традиціями України, особливостями національної культури, історичними подіями, відомими діячами тощо. Важливою в цьому контексті автор вважає інформацію про нову українську традицію – День вишиванки. Запропоновано навчальну модель формування ЛКК для іншомовців, які вивчають УМІ на рівні В2 . Мета, закладена в цій моделі, – активізувати всі види мовленнєвої діяльності: читання, говоріння, слухання та письмо. Основою розробленої моделі є текст для читання та завдання, які допоможуть студентам/учням на заняттях з УМІ підготуватися до прочитання тексту українознавчої тематики та перевірити себе на розуміння його змісту, а також інтерактивні вправи, призначені для роботи в парах і групах. Подано рекомендації щодо послідовності виконання тих чи інших завдань. Змістове наповнення матеріалів розроблено з урахуванням необхідності формування в іншомовців, окрім лінгвокраїнознавчої, ще й мовленнєвої та мовної компетенцій. Зроблено висновки, що запропоновану модель опрацювання навчального матеріалу лінгвокраїнознавчого спрямування можна використати у процесі розробки інших тем українознавчого характеру, спрямованих на формування ЛКК. Перспективу подальших досліджень автор вбачає в науково-методичних розробках з УМІ, що міститимуть навчальні матеріали про особливості традиційної та модерної української культури, зокрема популярних у світі фестивалів та інших подій, які відбуваються на теренах України.
The article considers the peculiarities of the formation of linguistic and country-specific competence (LCSC) in the environment of foreigners who study Ukrainian. It is revealed that the linguistic and country-specific aspect is still not fully developed in the teaching methods of foreign languages that are at the stage of formation, including the methodology of teaching Ukrainian as a foreign language (UFL). The emphasis is placed on the insufficient number of application-oriented publications in this field. The possible ways of linguistic and country-specific competence formation are outlined based on the analysis of linguodidactic works. It is opined that the usage of linguistic and country-specific components in classes with UFL make foreigners aware of the realia and traditions of Ukraine, peculiarities of the national culture, historical events, well-known figures, etc. Within this context, the author considers the information about the new Ukrainian tradition, namely Vyshyvanka Day, as important. There is a represented educational model of LCSC formation for foreigners who study UFL at level B2 . The goal embodied in this model is to activate all kinds of speech activity: reading, speaking, listening, and writing. The basis of the invented model is the text for reading and tasks that will help students in UFL classes to prepare for reading a text on an exclusively Ukrainian theme and check the understanding of its content, as well as interactive exercises designed for work in pairs and groups. The recommendations for the sequence of performing certain tasks are provided. The content of the materials is designed taking into consideration the need to form not only the linguistic and countryspecific competence of foreign speakers but also speech and linguistic competencies. It is concluded that the proposed model for processing linguistic and country-specific oriented learning material can be used in the process of development of other themes of Ukrainian-oriented character aimed at the formation of LCSC. The author sees the prospect of further research in academic and methodological development with the UFL, which will contain teaching materials on the peculiarities of traditional and modern Ukrainian culture, particularly world-famous festivals and other events taking place in Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33528
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 10 (Том 1) 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.