Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33538
Title: Метафорична профілізація концепту BIG CITY/ велике місто в ідіодискурсі О. Генрі
Other Titles: Metaphorical profiling of the BIG CITY concept in O. Henry’s idiodiscourse
Authors: Давидюк, Ю. Б.
Keywords: концепт, образ, концептуальна метафора, лінгвокогнітивна операція, ідіодискурс, concept, image, conceptual metaphor, linguocognitive operation, idiodiscourse
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Давидюк, Ю. Б. Метафорична профілізація концепту BIG CITY/ велике місто в ідіодискурсі О. Генрі [Текст] / Ю. Б. Давидюк // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 1. – Вип. 10. – С. 63-67. – Бібліогр.: с. 67 (20 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглянуто метафоричну профілізацію концепту BIG CITY / ВЕЛИКЕ МІСТО в ідіодискурсі О. Генрі. Метафорична профілізація концепту є дієвим прийомом суб’єктивного втілення концептів, адже метафорика висвітлює образний і валоративний компоненти концептів. Проаналізовано роль концептуальної метафори, що становить основу образного компонента та лінгвокогнітивних операцій, які задіяні в актуалізації образного складника концепту BIG CITY / ВЕЛИКЕ МІСТО, серед яких механізми розширення, нарощування, поєднання та перегляд. Завдяки цим операціям нам вдалося простежити метафоричні перетворення, яких зазнали основні образи індивідуально-художнього концепту BIG CITY / ВЕЛИКЕ МІСТО в ідіодискурсі О. Генрі. У процесі дослідження метафоричної профілізації концепту BIG CITY / ВЕЛИКЕ МІСТО було виявлено, що концепт BIG CITY / ВЕЛИКЕ МІСТО найчастіше олюднюється (ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ ЛЮДИНА, ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ ДИТЯ, ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ ЖІНКА, ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ СУПРОТИВНИК) або постає в образі жахливого створіння (ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ МОНСТР, ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ КРОВОПИВЦЯ), що може легко знищити людину. Серед позитивних образів цього концепт-референту є також образ прекрасного Богемного міста, що володарює над усіма іншими містами і є унікальним містом в авторській картині світу О. Генрі (ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ БОГЕМА), та образ блискучого діаманта, що є цінним володінням (ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ ДІАМАНТ, ВЕЛИКЕ МІСТО – ЦЕ ДОРОГОЦІННЕ ВОЛОДІННЯ). Висвітлено основні метафоричні моделі, за якими побудовані образи, що висвітлюють субконцепт CITIZENS / МЕШКАНЦІ МІСТА як невід’ємний складник концепту BIG CITY / ВЕЛИКЕ МІСТО: МЕШКАНЦІ МІСТА постають ПРИВИДАМИ, СТАТУЯМИ, МАНЕКЕНАМИ, МАНЕКЕНАМИ, ЧУЖЕЗЕМЦЯМИ, ВАРВАРАМИ, АРМІЄЮ ПОСЕРЕДНОСТЕЙ ТА ПЛЕМ’ЯМ.
The article explores metaphorical profiling of the BIG CITY concept in O. Henry’s idiodiscourse. Metaphorical profiling of a concept is an effective method of subjective embodiment of concepts, since the metaphor elucidates the image-bearing and evaluative components of the concepts. The role of conceptual metaphor, which is the basis for image-bearing component and linguocognitive operations, such as extension, elaboration, combination, and questioning, involved in actualising the image-bearing components of the BIG CITY concept, has been highlighted. Due to these operations, we are able to trace the metaphorical transformations that were the key factors in creating the main images of the individual, literary BIG CITY concept in O. Henry’s idiodiscourse. In the process of analysing the metaphorical profiling of the BIG CITY concept, it has been discovered that this concept is often personified (BIG CITY IS A PERSON, BIG CITY IS A YOUNGSTER, BIG CITY IS A WOMAN, BIG CITY IS AN ADVERSARY) or embodied into the image of a horrible creature (BIG CITY IS A MONSTER, BIG CITY IS A LEECH) that can easily destroy a human being. Among the other positive images of the target of BIG CITY are the image of a beautiful Bohemian city, which dominates all other cities and is a unique city in the author’s worldview (BIG CITY IS BOHEMIA), and the image of a glittering, serene, four-carat diamond that is a precious possession (BIG CITY IS A PRECIOUS POSESSION). The main metaphorical models, which represent images of the subconcept of CITIZENS as an integral part of the BIG CITY concept, have been described and analysed, namely CITIZENS are depicted as SPECTRES, STATUES, MANIKINS, STRANGERS, INVADERS, ARMY OF MEDIOCRITY and TRIBES.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33538
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 10 (Том 1) 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МЕТАФОРИЧНА ПРОФІЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПТУ BIG CITY.pdf477.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.