Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33548
Title: On some methods of teaching reading techniques in foreign languages
Other Titles: Про деякі методи техніки викладання читання іноземними мовами
Authors: Sorokina, M. Ye.
Rud, A. H.
Keywords: teaching reading technique, reading as a type of language activity, text requirements, working methods, reading comprehension control, техніка читання, читання як різновид мовної активності, вимоги до текстового матеріалу, методи роботи, контроль розуміння прочитаного
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Sorokina, M. Ye. On some methods of teaching reading techniques in foreign languages [Текст] / M. Ye. Sorokina, A. H. Rud // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 1. – Вип. 10. – С. 115-119. – Бібліогр.: с. 119 (7 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Nowadays there exists plenty of opportunity to learn English and other foreign languages in active and creative way and to learn to use a foreign language to communicate with others and to search information that is needed. At the very first stage of learning a foreign language any pupil or student realizes that a language code exists. And it might be the first challenge both for a student and a teacher. People have different abilities and recourses, and ways of learning vary from person to person. All language teachers are familiar with this problem, and that is the reason for writing the given article just to suggest some approaches and methods of teaching reading techniques that might be helpful for teachers of foreign languages. The first challenge that a new learner comes across is the graphical presentation of letters that do not exist in a mother tongue. The second one is different transcription symbols. And the last one is the process of making sounds (training of unfamiliar articulation of foreign and strange sounds that can be time consuming). Here in the article are analyzed various methods of teaching reading techniques. Considered are the main operations lying in the basis of formation of reading techniques, as well as the classification of types of reading. Suggested is correlation of qualitative and quantitative detection of exercises aiming to form reading mechanisms. Theoretical issues are illustrated with examples. Also given were the parameters of evaluation. It is shown that the process side plays an important part in teaching techniques as its mastering ensures the content and sense side. Teaching is to be accompanied with active individual work, aimed at mastering complicated skills at learning foreign languages. Also shown is the role of reading for mastering various lexical pronunciation and grammar skills. It also helps to acquire speaking and listening abilities. Attention is given to mental processes and mechanisms that define reading as a cognitive process. Also is highlighted the necessity of systematization of reading exercises used according to their aim to form reading mechanisms and according to the stages of study.
Нині є безліч можливостей активно і творчо вивчати англійську та інші іноземні мови, а також навчитися використовувати іноземну мову для спілкування й пошуку необхідної інформації. На початковій стадії вивчення іноземної мови будь-який учень дізнається про те, що існує мовний код. Це може стати першою завадою як для студента, так і для викладача. Слід враховувати, що люди мають різні здібності та ресурси. Викладачам знайома ця проблема, котра визначила і мету статті – запропонувати деякі підходи та методи навчання техніки читання іноземною мовою (зокрема англійською), які можуть стати в нагоді молодим викладачам іноземних мов. Перша складність, із якою стикається початківець, що вивчає мову, – це графічна презентація букв, яких немає в рідній мові. Друга – це різні символи транскрипції та правила читання. Й остання – це процес оволодіння вимовою звуків (тренування артикуляції іноземних і незвичних звуків може займати багато часу). У цій статті проаналізовано різні методи навчання техніки читання. Розглянуто головні операції, що лежать в основі формування техніки читання, а також класифікацію типів читання. Запропоновано баланс між якістю та кількістю вправ, спрямованих на формування механізмів читання. Теоретичні проблеми проілюстровано прикладами. У статті представлено параметри оцінювання та продемонстровано, що навчання повинне супроводжуватися активною індивідуальною роботою, спрямованою на покращення складних навичок під час вивчення іноземної мови. Також показано роль читання для вдосконалення лексичних і граматичних навичок, вимови, що допомагає покращувати й розвивати здатність говорити та чути. У статті увагу було звернено на деякі ментальні процеси й механізми, які визначають читання як пізнавальний процес. Підкреслено необхідність систематизації вправ, котрі використовуються відповідно до їх мети, а саме: формування механізмів читання на різних стадіях навчання.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33548
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 10 (Том 1) 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ON SOME METHODS OF TEACHING READING TECHNIQUES.pdf397.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.