Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33597
Title: Інтернет- дискурс у глобальній епосі інформатизації суспільства
Other Titles: Internet discourse in the global epoch of social informatization
Authors: Шугаєв, А. В.
Keywords: Інтернет-дискурс, інформатизація, PR-служба, комунікація, інформаційний привід, internet discourse, informatization, PR agency, communication, newsworthy story
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Шугаєв, А. В. Інтернет- дискурс у глобальній епосі інформатизації суспільства [Текст] / А. В. Шугаєв // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 1. – Вип. 10. – С. 146-151. – Бібліогр.: с. 150-151 (19 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Статтю присвячено аналізу Інтернет-дискурсу в аспекті інформатизації суспільства. Особливу увагу спрямовано на особливості формування інформаційних приводів і фактори їх виокремлення й актуалізації у сучасному Інтернет-дискурсі. У ракурсі дослідження найбільший інтерес становлять сучасні способи комунікації, які змінили повсякденне життя людини та зробили адресата активним учасником дискурсивної практики. Демократизація комунікації зумовлює інтенсифікацію розвідок у галузі гуманітарних знань, зокрема лінгвістики. Це пояснюється поширенням нерелевантних інформаційних потоків, котрі вводять в оману реципієнта та видозмінюють його раціонально-емоційну сферу за допомогою інноваційних прийомів і технік. Політичні кола не нехтують цими інструментами, переслідуючи власні цілі. Неабиякого значення у межах нових завдань набуває екстраполяція Інтернет-дискурсу на політичне і суспільне середовище. Внаслідок інференції отримані знання дають змогу подивитися вглиб досліджуваних явищ і простежити кореляцію між усіма стейкхолдерами дискурсивної взаємодії. Водночас PR-служби створюють різноманітні контексти, а повідомлення, як наслідок, витікають із них. Прес-агенції зацікавлені в опосередкованому впливі, тому що пануюча у світі демократія тяжіє до «м’яких» способів переконування. Саме тому інформаційний привід покликаний впливати на масову свідомість читачів, формуючи у них специфічне ставлення до об’єкта інформування. Інтернет-дискурс слугує середовищем для концентрації політичних практик, надаючи можливість політикам маніпулювати суспільною свідомістю. Веб-сайт є засобом зв’язків із громадськістю, який виконує рекламно-інформаційну функцію. Опиняючись на веб-порталі, Інтернет-користувач не лише отримує інформацію, але й стає активним учасником дискурсивного процесу.
The article deals with the analysis of internet discourse within informatization of society. A special attention is dedicated to the peculiarities of newsworthy stories formation and incentives of their determination and actualization in modern internet discourse. A peculiar focus is directed to modern instruments of communication that changed our everyday lifeand contributed to the involvement of any recipient into discourse practice. A communication democratization is explained by intensification of researches in the fields of human sciences, in particular linguistics. Spreading of irrelevant information flows influences a human rational and emotion sphere leading to the modification of target audience consciousness due to innovative techniques and methods used by mass media. Political circles also use these techniques in order to pursue their own goals. The extrapolation of internet discourse onto a social and political branch is of great importance. As a result of inference, acquired knowledge makes possible to plunge into details of researched phenomena and monitor a correlation among all stakeholders of discourse interaction. Meanwhile, PR agencies induce various contexts bringing messages proper. Press services are mainly interested in the mediated influence because powerful democracy tends to “soft” ways of persuasion. That’s why, a newsworthy story has an influence on readers’ mass consciousness forming a specific attitude to an object of informing. Internet discourse poses as the environment for a political practices concentration enabling politicians to manipulate social consciousness. Any political web-site is a mean of PR agencies carrying out an advertising and informational function.Visiting an internet portal, an internet user obtains information and becomes the active participant of discourse process.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33597
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 10 (Том 1) 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.