Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33658
Title: Спроба канонізації Оксаною Керч літературно-мистецького модернізму в інтелектуальній повісті " Альбатроси"
Other Titles: The attempt of canonization by Oksana Kerch of literary-artistic modernism in the intellectual story “Albatrosses”
Authors: Кузь, В. В.
Keywords: жанр, стиль, сюжет, канон, нараційна стратегія, модернізм, інтелектуальна проза, genre, style, plot, canon, narrative strategy, modernism, intellectual prose
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Кузь, В. В. Спроба канонізації Оксаною Керч літературно-мистецького модернізму в інтелектуальній повісті " Альбатроси" [Текст] / В. В. Кузь // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 2. – Вип. 10. – С. 88-95. – Бібліогр.: с. 95 (20 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті здійснено спробу науково осмислити канонізацію Оксаною Керч літературно-мистецького модернізму в інтелектуальній повісті «Альбатроси». Об’єктом дослідження є найбільш репрезентативна проза української письменниці, змодельована в аспекті сучасного стилю. Цей стиль протиставив себе традиціям і продемонстрував нові засоби відтворення художньої реальності. З’ясовано, що новаторські принципи канонізації модерного мистецтва авторка передає крізь призму трансформації «західноукраїнської дійсності» міжвоєнного часопростору із точки зору соціально-політичної, культурно-історичної та художньо-естетичної модифікації професійної діяльності художників, поетів, літературних критиків, мистецтвознавців, у голосі і працях яких розкривались теми, ідеї, проблеми, образні домінанти, що підсвічують аксіологічні та онтологічні параметри, інші вектори модернізму своєї доби, як і, власне, цілісності художнього світу. Ця стаття є спробою наблизитися до постаті митця, щоб хоча б частково розкрити деякі аспекти життєвої та творчої долі, таланту письменниці, що розкрився під тиском глобальних історичних і мистецьких збурень. Дослідження окреслює творчий простір Оксани Керч. Проблема інновації жанрового стилю Оксани Керч дає змогу одночасно простежити процес задуму ключових мотивів і настроїв у творчій свідомості письменниці, окреслити художнє кредо, життєві принципи і вірування. Згідно з автобіографічними записами, найближче творче середовище мало глибокий і багатогранний формаційний вплив на особистість письменниці, культурного і громадського діяча Оксани Керч. В емоційному захопленні письменниця виражала естетику символів динамічного життя, оприявнювала історичні паралелі крізь призму зображення минулого з проекцією на сучасну добу, духовну відкритість природи. Доведено, що Оксана Керч постійно піклувалася про оновлення, розширення тематичних, творчих мотивів та ідеологічних горизонтів прози за законами краси, постійно шукала нові художні форми, свій оновлений підхід щодо модернізації літературного процесу й у такий спосіб збагатила українську літературу ХХ ст.
The article attempts to scientifically comprehend the canonization by Oksana Kerch of literary-artistic modernism in the intellectual story “Albatrosses”. The object of research is the most representative proze of the Ukrainian writer, modeled in the aspect of modern style. This style contrasted itself with traditions and demonstrated new means of artistic reality reproduction. It is revealed that the author shows innovative principles of canonization of modern art through the prism of the transformation of the “Western Ukrainian reality” of the inter-war time space from the point of view of socio-political, cultural-historical and artistic-aesthetic modification of the professional activity of artists, poets, literary critics, art critics, in the voice and the works of whose the topics, ideas, problems, figurative dominant were revealed, highlighting the axiological and ontological parameters, other vectors of modernism of their time, as well as the integrity of artistic world. This article is an attempt to get closer to the figure of the artist, in order to at least partially reveal some aspects life and creative destiny and the writer’s talent that was groundunder the pressure of global historical and artistic upheavals. The research outlines the creative space of Oksana Kerch. The problem of genre-style innovation of Oksana Kerch simultaneously allows us to trace the process of the emergence of key motives and mood in the creative consciousness of the writer, outline artistic credo, life principles and beliefs. According to autobiographical records, the closest creative environment had a profound and multifaceted formational influence on the personality the writer, cultural and public figure Oksana Kerch. In emotional admiration, the author expressed the aesthetics of the dynamic life symbols, expressing historical parallels through the prism of the image of the past with a projection to the present day, the spiritual openness of nature. It is emphasized that Oksana Kerch constantly cared about updating, expanding thematic, creative motives and ideological horizons of prose under the laws of beauty, was constantly searching for new artistic forms, his innovative approach of upgrade the Ukrainian literary process, enriched the Ukrainian literature of the twentieth century.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33658
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 10 (Том 2) 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.