Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34011
Title: Ефективність деталізація змісту фахової підготовки у процесі формування лінгвометодичної компетентності в майбутніх викладачів іноземних мов
Other Titles: The effectiveness of the professional training content within linguistic-and- methodological competence of prospective foreign language teachers
Authors: Кокнова, Тетяна Анатоліївна
Keywords: лінгвометодична компетентність, зміст, майбутні викладачі іноземних мов, фахова підготовка, компетентнісний підхід, предметно-мовне інтегроване навчання, linguistic-and-methodological competence;, content, prospective foreign language teachers, competence-based approach, content and language integrated learning, professional training
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Кокнова, Т. А. Ефективність деталізація змісту фахової підготовки у процесі формування лінгвометодичної компетентності в майбутніх викладачів іноземних мов [Текст] / Т. А. Кокнова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 57-60. – Бібліогр.: с. 60 (4 назви)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність даного дослідження зумовлена сьогоденними вимогами й запитами суспільства, що потребує обізнаних, творчих, ініціативних фахівців з різних галузей та необхідністю переосмислення якості підготовки майбутніх викладачів іноземних мов у закладах вищої освіти із спрямуванням на компе- тентнісний підхід. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування шляхів ефективного формування лінгво-методичної компетентності у процесі фахової підготовки майбутніх викладачів іноземних мов на змістовному рівні в контексті деталізації змісту лінгвометодичної компетентності та експериментальна перевірка ефек- тивності внесених змін в зміст дисциплін для розвитку лінгвометодичної компетентності в майбутніх учи- телів іноземних мов. Методи дослідження включають теоретичні (аналіз і синтез, порівняння, узагальнення, індукцію та дедукцію, абстрагування й конкретизацію) та практичні методи педагогічного дослідження (усні інтерв’ю, бесіди, анкетування та тестування). В результаті проведеної роботи визначені структурні компо- ненти лінгвометодичної компетентності; основні функції професійної діяльності майбутніх викладачів іно- земних мов; виокремлено ефективні педагогічні підходи для оптимізації змісту формування лінгвометодичної компетентності. Представлено експериментальне дослідження і результати діагностичного тестування до і після впровадження інновацій у зміст дисциплін. Кількісний аналіз діагностичного тестування доводить ефективність внесених змін в зміст дисциплін для розвитку лінгвометодичної компетентності в майбутніх учителів іноземних мов у процесі їхньої професійної підготовки.
The problem of the content of linguistic-and-methodological training is vital in the context of the current requirements and demands of society, which needs knowledgeable, creative, and proactive professionals in various fi elds. It is also vital in the context of the quality of training of prospective foreign language teachers in higher educational institutions with a focus on a competence-based approach. In the fi eld of education a competence-based approach today is considered as one of the directions of renovation of professional education both in Ukraine and abroad. Within the frames of this approach one of the technologies able to train prospective foreign language teachers to apply foreign language in multiple situations connected with their professional activity is content and language integrated learning, or CLIL. The aim of the study is to theoretically substantiate the ways of effective development of linguistic-and-methodological competence at the content level and experimentally prove the effectiveness of changes introduced into the content of the disciplines for the development of linguistic-and-methodological competence in prospective foreign language teachers. The methods of research involve theoretical methods of pedagogical research (analysis and synthesis, comparison, generalization, induction and deduction, abstraction and concretization) as well as practical methods, such as diagnostics: interviews (oral interviews, conversations), questionnaires and testing. The results of the given research include the defi nitions of structural components of linguistic-and-methodological competence (linguistic-subject, didactic-methodological and scientifi c-research); the basic functions of professional activity of prospective foreign language teachers. The author also introduces an experimental study conducted on the basis of three universities of Ukraine and the results of diagnostic testing before and after implementation of innovations into the content of prospective foreign language teachers training. Quantitative analysis of diagnostic testing proves the effectiveness of introduced changes into the content of linguistic-and-methodological competence development in prospective foreign language teachers in the course of their professional training.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34011
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЕФЕКТИВНІСТЬ ДЕТАЛІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ФАХОВОЇ.pdf231.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.