Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34013
Title: Формування творчої особистості учня в умовах функціонування інформаційно-освітнього середовища НЦ МАНУ
Other Titles: Forming of creative personality of student in the conditions of functioning of informatively educational environment of the National Centre «Small Academy of Sciences of Ukraine»
Authors: Косик, Вікторія Миколаївна
Лакоза, Наталія Василівна
Keywords: позашкільна освіта, розвиток творчих та пізнавальних здібностей, Ман Лаб, інформаційно-освітнє середовище, out-of-school education, development of creative and cognitive abilities, Man Lab, information and educational environment
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Косик, В. М. Формування творчої особистості учня в умовах функціонування інформаційно-освітнього середовища НЦ МАНУ [Текст] / В. М. Косик, Н. В. Лакоза // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 67-72. – Бібліогр.: с. 70-71 (18 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Глобальні екологічні проблеми, поширені в світі, створюють велику загрозу людству, всій планеті і Україні зокрема, у зв’язку з чим виникає потреба у підготовці вітчизняних фахівців природничого напряму. Дані Українського центру оцінювання якості освіти свідчать про зменшення кількості випускників, що складають ЗНО з природничих дисциплін, починаючи з 2018 року. Метою даної статті є здійснення загального аналізу педагогічних умов розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів загальноосвітніх навчальних закладів на базі НЦ «Мала академія наук України». У статті висвітлено дані дослідження, проведеного протягом двох років за участю учнів закладів освіти м.Києва за методикою Є.А.Климова, яке дозволило виявити учнів, схильних до професій природничого напряму. Результати дослідження надали можливість виділити педагогічні умови, створені у навчальному процесі НЦ МАНУ для розвитку творчих та пізнавальних здібностей учнів.
Global ecological problems, that are widespread in the world, create a large threat to humanity, all planet and Ukraine in particular. In this connection there is a requirement in preporation of home specialists of natural direction. Data of Ukrainian Center of evaluation of Quality of education testify to reduction to the amount of graduating students that fold EIE from disciplines beginning from 2018. The purpose of this article is to carry out a general analysis of the pedagogical conditions for the development of creative and cognitive abilities of students of secondary schools on the basis of the National Centre «Small Academy of Sciences of Ukraine». The article highlights the data of a study conducted over two years with the participation of students from educational institutions in Kyiv according to the method of EA Klimov, which allowed to identify students prone to professions of natural sciences. Analyzing the results of the dynamics of changes in generalized motivation to learn, we see a satisfactory correlation with the dynamics of changes in the quality of learning for experimental classes. The results of the study provided an opportunity to identify the pedagogical conditions created in the educational process of the National Academy of Sciences of Ukraine for the development of creative and cognitive abilities of students. Prospects for further research: consideration of impact on creative activity of external or internal factors infl uencing the development of personality, study of the dynamics of change in learning quality by further analysis of technological maps in parallel with the dynamics of generalized motivation to learn.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34013
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНЯ.pdf271.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.