Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34038
Title: Approaches to the formation of civil-patriotic position of future officers
Other Titles: Підходи до формування громадянсько-патріотичної позиції майбутніх офіцерів
Authors: Pentsak, Pavlo
Keywords: civic-patriotic position, citizenship, patriotism, civic-patriotic education, civic values, methods of education, future offi cers, громадянсько-патріотична позиція, громадянськість, патріотизм, громадянсько-патріотичне виховання, громадянські цінності, методи виховання, майбутні офіцери
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Pentsak, P. Approaches to the formation of civil-patriotic position of future officers [Текст] / P. Pentsak // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 121-124. – Бібліогр.: с. 123-124 (11 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: The aim of the article is to analyze the essence of the civic and patriotic position of future offi cers and to outline approaches to its formation. The following research methods are used: a comprehensive comparative analysis of psychological, pedagogical and methodological literature on the research problem; interpretation of basic concepts; generalization, prognostic analysis to identify ways to ensure the effectiveness of promoting the formation of patriotic characteristics through different methods. In order to identify the essence of the civic and patriotic position of future offi cers, the concepts of «citizenship» and «patriotism» are considered. It is established that the origins of civic and patriotic education are contained in the peculiarities of social development at different stages of history. The importance of patriotism grows in those historical periods when the objective tendencies of development of a society are accompanied by increasing tension of forces of its citizens. Patriotism is a creative act of spiritual self-determination. This is a conscious civic position – a special focus on self-realization and social behavior of the citizen. Traditional approaches to the interpretation of patriotism among scholars and practitioners are presented. The article states that the Program of patriotic upbringing of children and students comprises the love for the Motherland of a Ukrainian patriot combined with faith in it. It is defi ned that the axiological approach as important one for studying the formation of the civic and patriotic position of future offi cers. Patriotism is a complex quality of a person that has a specifi c historical, socio-political, national character. Without national characteristics, patriotism becomes abstract-bureaucratic, most offi cial. We defi ned the structure of patriotism, which consists of: a factor in choosing a military profession; the criterion of professional suitability; social responsibility for the protection of the interests of the Motherland and the peoples inhabiting it. The article states that it is necessary to have the appropriate knowledge and skills, as well as demanding, critical attitude to their own patriotic knowledge and skills. The criteria of patriotism are love, loyalty and service to the Motherland, concern for the integrity and sovereignty of Ukraine, care for its constant development on the path of democratic national revival, promotion of harmonization of state, social and personal interests in everyday life. The educational environment of a higher military educational institution should promote the formation of these characteristics through the use of various forms and methods. The civic and patriotic position of future offi cers is manifested in loyalty to military duty, in selfl ess devoted service to the Motherland. A set of approaches to its solution is proposed: axiological, personality-oriented, historical, culturological.
Метою статті є запропонувати комплекс підходів щодо її вирішення: аксіологічний, особистісно орієнтований, історичний, культурологічний. Використовуються наступні методи дослідження: комплексний порівняльний аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури з проблеми дослідження; інтерпретація основних понять; узагальнення, прогностичний аналіз тощо. З метою виявлення сутності громадянсько-патріотичної позиції майбутніх офіцерів розглянуто поняття «громадянськості» та «патріотизму». Встановлено, що витоки громадянсько-патріотичного виховання містяться в особливостях суспільного розвитку на різних етапах історії. Значення патріотизму зростає у ті історичні періоди, коли об’єктивні тенденції розвитку суспільства супроводжуються підвищенням напруження сил його громадян. Патріотизм є творчим актом духовного самовизначення особистості. Це свідома громадянська позиція – особлива спрямованість самореалізації і соціальної поведінки громадянина. Критеріями патріотизму є любов, вірність і служіння Батьківщині, турбота про забезпечення цілісності і суверенітету України, піклування про її постійний розвиток на шляху демократичного національного відродження, сприяння гармонізації державних, суспільних та особистісних інтересів у повсякденному житті. Освітнє середовище вищого військового навчального закладу має сприяти формуванню цих характеристик через використання різноманітних форм і методів. Громадянсько-патріотична позиція майбутніх офіцерів виявляється у вірності військовому обов’язку, у самовідданій службі Батьківщині.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34038
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APPROACHES TO THE FORMATION OF CIVIL-PATRIOTIC.pdf222.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.