Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34040
Title: Залежність старшокласників від віртуальних соціальних мереж: поняття та показники
Other Titles: High school students dependence on virtual social networks: definition and Indicators
Authors: Потьомкіна, Нанулі Зурабівна
Keywords: старшокласники, Інтернет-залежність, залежність від віртуальних соціальних мереж, залежність старшокласників від віртуальних соціальних мереж, high school students, Internet dependence, dependence on virtual social networks, dependence high school students on virtual social networks
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Потьомкіна, Н. З. Залежність старшокласників від віртуальних соціальних мереж: поняття та показники [Текст] / Н. З. Потьомкіна // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 130-136. – Бібліогр.: с. 134-135 (26 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У поданій статті актуалізується проблема залежності старшокласників від віртуальних соціальних мереж як наслідку стихійного впливу процесу кіберсоціалізації, відсутності цілісного реального «Я-образу» та домінування віртуальної складової в їх житті. Автор ставить за мету здійснення спроби до визначення ключового поняття дослідження − «залежність старшокласників від віртуальних соціальних ме- реж», а також обґрунтування та виокремлення основних показників, які уможливлюють розпізнавання залежного стану в особи 15-18 років, що навчається у старшій школі. Для реалізації поставленої мети застосовувалися методи аналізу та синтезу, узагальнення та систематизації. В результаті дослідження: було обґрунтовано методологічну основу понять «залежність» та «аддикція»; аналіз термінів «мережа» на філософському та «соціальна мережа» на міжгалузевому методологічному рівнях створив наукове підґрунтя для розкриття сутнісного значення «віртуальних соціальних мереж» та конкретизацію означеної дефініції, уточнення визначень «Інтернет-залежність» та «залежність від віртуальних соціальних мереж». Окрім того, виокремлення специфічних соціальних ознак, притаманних старшокласникам, схильним до залежного від віртуальних соціальних мереж стану дали змогу сформулювати визначення «залежності старшокласників від віртуальних соціальних мереж» як нав’язливу потребу осіб віком 15-18 років, які навчаються у старшій школі до безпідставно тривалого перебування у суспільних кіберструктурах, що призводить до деформації «Я-реального» та «Я-віртуального», відповідно до основних показників на когнітивному, мотиваційно-ціннісному, емоційно- вольовому та поведінковому рівнях.
This article underlines the problem of high school students' dependence on virtual social networks as a result of cybersocialization process uncontrolled impact, the lack of a holistic real self-image and the dominance of the virtual component in their lives. The author aims to formulate the key concept of the research «dependence of high school students on virtual social networks», as well as justifi cation and identifi cation of key indicators that allow to recognize the dependence in a person aged 15-18, studying at high school. To achieve this goal, the following methods were used: analysis and systematization of foreign and domestic sources; analysis of the terms «network», «social network»; clarifi cation and systematization of the following defi nitions «Internet addiction», «dependence on virtual social networks» and identifi cation of specifi c social characteristics inherent in high school students prone to a state dependent on virtual social networks. The results of the research are to determine the methodological basis of the concepts of «dependence» and «addiction», including a clear distinction between approaches (prevention and correction) to overcome the relevant conditions. Separately, to conduct the systematic analysis of the terms «network» at the philosophical and «social network» at the intersectoral methodological levels, created a scientifi c basis for substantive aspects revealing «virtual social networks» and specifying this defi nition in order to further develop the research terminology. Concretization of the defi nitions «Internet addiction», «dependence on virtual social networks» and the identifi cation of specifi c social characteristics inherent in high school students prone to virtual social network status allowed to make an attempt to justify the concept «high school students' dependence on social networks» and to identify the key criteria of 15-18-year-olds social development (cognitive, emotional-volitional, motivationalvaluable, behavioral) and the corresponding to them indicators («I-real», «I-virtual»), which allow to recognize the dependent state of high school students. Further scientifi c research on this problem is considered appropriate in the direction of developing a socio-pedagogical program for the prevention of high school students' dependence on virtual social networks.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34040
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАЛЕЖНІСТЬ СТАРШОКЛАСНИКІВ ВІД ВІРТУАЛЬНИХ.pdf270.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.