Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34041
Title: Роль соціально-культурних центрів у професійному визначенні молоді з особливими потребами
Other Titles: The role of socio-cultural centers in the professional self−determination of young people with special needs
Authors: Рабійчук, Сергій Олександрович
Яремчук, Сергій Вадимович
Keywords: інклюзія, молодь з особливими потребами, професійна орієнтація, професійне самовизначення, соціально-культурні центри, inclusion, young people with special needs, professional orientation, professional self-determination, socio-cultural centers
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Рабійчук, С. О. Роль соціально-культурних центрів у професійному визначенні молоді з особливими потребами [Текст] / С. О. Рабійчук, С. В. Яремчук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 137-140. – Бібліогр.: с. 139-140 (13 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто деякі аспекти соціально-педагогічних стратегій професійного самовизначення учнівської молоді з особливими потребами. Визначено, що робота спеціалізованих соціально-культурних центрів в яких молодь могла вирішити свої соціальні, психологічні, медико-реабілітаційні проблеми потребує удосконалення. Метою статті є аналіз процесу професійного самовизначення молоді з особливими потребами та ролі в ньому соціально-культурних центрів. Методами дослідження є аналіз (інтерпретація літературних джерел з метою виявлення їх суті), порівняння (дозволяє встановити спільні і відмінні ознаки між об’єктами, процесами, явищами), узагальнення (дозволяє визначити в процесах спільні властивості). Встановлено, що на професійно-особистісного самовизначення учнівської молоді з особливими потребами впливають концепції безперервної і додаткової освіти. Проведений аналіз теоретичних праць вітчизняних і зарубіжних науковців, який свідчить, що ефективному професійному самовизначенню учнівської молоді з особливими потребами сприяє удосконалена робота спеціалізованих соціально-культурних центрів. Доведено, що завданням педагога, соціального працівника стає допомога учнівській молоді, в тому числі і з обмеженими можливостями, при виборі обдуманої, самостійно обраної професії. Найбільший ефективний вплив на професійне самовизначення може здійснити соціально-культурна діяльність – організоване дозвілля, в дозвіллєвих центах, яке дає істинну можливість самовизначитись. Визначено, що модель професійного самовизначення формується на основі нахилів, інтересів суб’єкта які разом з ціннісними орієнтаціями і рівнем зацікавленості призводять до первинного професійного наміру та подальшого вибору професії. Встановлено, що професійне самовизначення є динамічним процесом формування основних ставлень до професійної діяльності, самореалізації духовно-фізичних можливостей, формуванням професійних планів, уявлення себе професіоналом. Узагальнено, що в соціально-культурних центрах використовуються форми соціально-дозвіллєвої діяльності в позанавчальний час з метою професійного самовизначення учнівської молоді з особливими потребами.
The article considers aspects of socio-pedagogical strategies of professional self-determination of students with special needs. It is determined that the work of specialized socio-cultural centers in which young people could solve their social, psychological, medical and rehabilitation problems needs to be improved. The aim of the article is to analyze the process of professional self-determination of young people with special needs and the role of socio-cultural centers in it. Research methods used: analysis (interpretation of literary sources in order to identify their essence), comparison (allows to establish common and distinctive features between objects, processes, phenomena), generalization (allows to determine common properties in processes). It is established that the concepts of continuous and additional education infl uence the professional and personal self-determination of students with special needs. An analysis of the theoretical works of domestic and foreign scientists, which shows that the effective professional self-determination of students with special needs, contributes to the improved work of specialized sociocultural centers. It is proved that the task of a teacher, a social worker is to help young students, including those with disabilities, in choosing a well-thought-out, self-selected profession. The most effective infl uence on professional self-determination can be exerted by socio-cultural activities − organized leisure, in leisure centers, which gives a true opportunity for self-determination. It is determined that the model of professional self-determination is formed on the basis of inclinations, interests of the subject which together with value orientations and level of interest lead to the initial professional intention and further choice of profession. It is established that professional self-determination is a dynamic process of formation of basic attitudes to professional activity, self-realization of spiritual and physical opportunities, formation of professional plans, self-presentation as a professional. It is generalized that in social and cultural centers forms of social and leisure activity in extracurricular time are used for the purpose of professional self-determination of student’s youth with special needs.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34041
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.