Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34046
Title: Prospects of using audiovisual teaching materials
Other Titles: Перспективи використання аудіовізуальних засобів навчання
Authors: Savka, Iryna
Yakymovych, Tetiana
Keywords: scribing, sketching, intelligence cards, audiovisual means, visualization, audiovisual learning, скрайбінг, скечінг, інтелектуальні картки, аудіовізуальні засоби, візуалізації, аудіовізуальне навчання
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Savka, I. Prospects of using audiovisual teaching materials [Текст] / I. Savka, T. Yakymovych // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 161-165. – Бібліогр.: с. 164 (8 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Since today’s world is characterized by intensive development of science, technology and various technologies, it is necessary to actively use a variety of the latest technical means in the educational process. The aim of the article is to analyse the possibilities for use of audiovisual means for cognitive visualization of didactic objects during foreign language teaching. To achieve this goal, the following research methods were used: a comprehensive comparative analysis of psychological, pedagogical and methodological literature on the research problem; interpretation of basic concepts; generalization, prognostic analysis to identify ways to ensure the effectiveness of audiovisual teaching aids. In the article, modern audiovisual media are described as the integration of visual and audio media. It is noted that the purpose of visualization is to support logical operations in all types of educational activities: analysis, synthesis, comparison, search for connections and relationships, systematization, conclusions, etc. The functions of visualization are sorted out: development of imagination, concentration, associative thinking and others. At practice, modern visualization means such as scribing, sketching, and smart cards are used to support visualization. Audiovisual media include audio computer programmes, audio visual statistics (presentations), visually dynamic media (videos), and more. The stages of training and functions of audiovisual means on a certain stage are defi ned. Thus, at the initial stage audiovisual means provide active reproduction of working conditions, at the stage of awareness − explanation of methods and logical presentation of its sequence, at the stage of memorization − activation of cognitive activity by problem methods, at the stage of use − consolidation of skills through exercises. it is necessary to take into account the psychological features of attention: concentration, stability, volume, distribution, switching. It has been proven that audiovisual teaching aids allow to present information in the right sequence and in the right proportions, to focus on those parts of the object that are currently the subject of development during bilingual learning. Thus, with the support of modern audiovisual media, the learning process becomes more manageable, instrumentalized, predictable design model.
Оскільки сьогоденню характерне інтенсивний розвиток науки, техніки та різноманітних технологій, необхідно активно використовувати різноманітні новітні технічні засоби у навчальному процесі. Метою статті є використання аудіовізуальних засобів для когнітивної візуалізації дидактичних об’єктів під час викладання іноземних мов. Для досягнення цієї мети були використані наступні методи дослідження: комплексний порівняльний аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури з проблеми дослідження; інтерпретація основних понять; узагальнення, прогностичний аналіз для виявлення шляхів забезпечення ефективності аудіовізуальних засобів навчання. У статті сучасні аудіовізуальні засоби охарактеризовані як інтеграція візуальних та звукових засобів. Зазначено, що метою візуалізації є підтримка логічних операцій у всіх видах навчальної діяльності: аналіз, синтез, порівняння, пошук зв’язків та взаємозв’язків, систематизація, висновки тощо. Виділені функції візуалізації: розвиток уяви, концентрації уваги, асоціативного мислення та інші. На практиці для підтримки візуалізації використовуються такі сучасні засоби візуалізації, як скрайбінг, скечінг, інтелектуальні карти. До аудіовізуальних засобів належать звукові комп’ютерні програми, звукова візуальна статистика (презентації), візуально динамічні засоби (відеозаписи) тощо. Визначені етапи навчання та функції аудіовізуальних засобів на певному. Отже, на початковому етапі аудіовізуальні засоби забезпечують активне відтворення умов діяльності, на етапі усвідомлення − пояснення способів діяльності та логічне виклад її послідовності, на етапі запам'ятовування − активізація пізнавальної діяльності проблемними методами, на етапі використання − закріплення навичок за допомогою вправ. необхідно враховувати психологічні особливості уваги: концентрація, стійкість, обсяг, розподіл, переключення. Доведено, що аудіовізуальні засоби навчання дозволяють подавати інформацію у правильній послідовності та у правильних пропорціях, зосередити увагу на тих частинах об’єкта, які в даний час є предметом розвитку під час двомовного навчання. За підтримки сучасних аудіовізуальних засобів навчальний процес стає більш керованим, інструменталізованим, проектною моделлю, передбачуваною.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34046
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROSPECTS OF USING AUDIOVISUAL TEACHING MATERIALS.pdf224.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.