Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34048
Title: Якість освітніх послуг з підвищенням кваліфікації: визначення поняття з позицій діяльнісно-функціонального підходу
Other Titles: Quality of educational services for professional development: definition of the concept from the standpoint of activity-functional approach
Authors: Смагін, Ігор Іванович
Keywords: освітня послуга, підвищення кваліфікації, професійні компетентності, якість освітніх послуг, educational service, professional development, professional competencies, quality of educational services
Issue Date: 2020
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Смагін, І. І. Якість освітніх послуг з підвищенням кваліфікації: визначення поняття з позицій діяльнісно-функціонального підходу [Текст] / І. І. Смагін // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 2 (47). – С. 171-175. – Бібліогр.: с. 174-175 (6 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Поняття «освітня послуга з підвищення кваліфікації» не має чіткого наукового й нормативного визначення, що ускладнює процедуру оцінювання якості таких освітніх послуг. У статті на основі комплексного погляду на природу освітньої послуги та з використанням методів порівняння, аналізу, синтезу й узагальнення визначається зміст зазначеного поняття та характеризуються основні параметри для оцінювання якості послуги з підвищення кваліфікації. Вказується, що з позицій діяльнісно-функціонального підходу освітня послуга з підвищення кваліфікації педагогічного працівника є визначеною законодавством, освітньою програмою та/або договором, діяльністю уповноваженого представника виконавця з надання нематеріального блага, яке має визначену вартість, за замовленням отримувача (фізичної особи, юридичної особи) для задоволення професійних потреб, визначених планом підвищення кваліфікації закладу чи потреб конкретного замовника, що формалізовані в очікуваних результатах навчання. Освітня послуга ґрунтується на інваріантних вимогах державної освітньої політики та варіативності вибору тематики, спрямованої на розвиток професійних компетентностей, згідно з узгодженими педрадою результатами самоаналізу педагогічного працівника.
The concept of «educational service for professional development» does not have a clear scientifi c and normative defi nition, which complicates the procedure for assessing the quality of such educational services. The problem of scientifi c and terminological uncertainty of the concept of «quality of educational services for professional development» results in normative inconsistencies in the educational activities of providers and recipients of services - teachers. That is why the need to solve this problem at the scientifi c and theoretical level and the implementation of research results in the texts of normative acts, which governing this area of activity, and in the procedures of entities’ educational processes that provide professional development. The article, based on a comprehensive view of the nature of educational services and using methods of comparison, analysis, synthesis and generalization, defi nes the content of this concept and characterizes the main parameters for assessing the quality of professional development. It is indicated that from the standpoint of activity-functional approach educational service for professional development of a teacher is defi ned by law, educational program and / or contract, the activities of the authorized representative of the executor to provide intangible benefi ts, which has a certain value at the request of the recipient (individual or legal entity), to meet the professional needs identifi ed by professional development’s plan of the institution or the needs of a particular customer, which are formalized in the expected learning outcomes. The educational service is based on the invariant requirements of the state educational policy and the variability of the choice of topics aimed at the development of professional competencies, in accordance with the results of the pedagogical worker's self-analysis agreed by the pedagogical council.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34048
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (47) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.