Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3487
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБондар, Тамара Іванівна-
dc.date.accessioned2015-07-09T12:35:46Z-
dc.date.available2015-07-09T12:35:46Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationБондар, Т. І. Взаємодія спеціальної та загальної освіти: досвід США [Текст] / Т. І. Бондар // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2014. – Вип. 34. – С. 42–45. – Бібліогр.: с. 44–45 (16 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3487-
dc.descriptionThe article focuses on the interaction between special and general education in Ukraine and USA. We analyzed the special education development in the United States after the US Congress passed the law PL 94-142. The educational changes were initiated «from below» to ensure the access to education for children with special needs. The convergence stages of the special and general education systems in the US including mainstreaming, integration and inclusion were identified. Co-teaching is seen as the characteristic feature of the alliance between special and general education system where General teachers professionals and Special teachers co-teach in an inclusive class. The financial support, teachers’ professional competence and support from administration are important factors in implementing inclusion. Key words: Special education, children with special educational needs, mainstreaming, integration, inclusion, co-teaching.uk
dc.description.abstractУ статті схарактеризовано проблему взаємодії спеціальної й загальної освіти в Україні та США. Проаналізовано становлення спеціальної освіти в США після ухвалення завдяки ініціативи «знизу» федерального закону ЦП 94-142. Окреслено етапи зближення спеціальної й загальної систем освіти в США: мейнстримінг, інтеграція та інклюзія. Виокремлено партнерське викладання предметів фахівцями загальної й спеціальної освіти в інклюзивному класі як особливість взаємодії двох систем. Підсумовано, що фінансовий складник, професійна компетентність учителів та підтримка адміністрацією є важливими чинниками впровадження інклюзії. Ключові слова: Спеціальна освіта, діти з особливими освітніми потребами, мейнстримінг, інтеграція, інклюзія, партнерське викладання.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectСпеціальна освітаuk
dc.subjectдіти з особливими освітніми потребамиuk
dc.subjectмейнстримінгuk
dc.subjectінтеграціяuk
dc.subjectінклюзіяuk
dc.subjectпартнерське викладанняuk
dc.titleВзаємодія спеціальної та загальної освіти: досвід СШАuk
dc.title.alternativeInteraction between special and general education: the USA expereinceuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 34 - 2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВЗАЄМОДІЯ СПЕЦІАЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ.pdf234.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.