Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34979
Title: К вопросу об инновациях в паремиологических исследованиях
Other Titles: On the question of innovations in paremiological research
Authors: Ничипорчик, Елена
Keywords: паремия, паремиологический словарь, ценность, концепт, паремиологическая концептуализация, метод
Issue Date: 2020
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Ничипорчик, Елена К вопросу об инновациях в паремиологических исследованиях / Елена Ничипорчик // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Г. Шумицька Н. Венжинович та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2020. – Вип. 2 (44) : На честь д. філол. наук, проф. В. М. Мокієнка(до 80-річчя від дня народження). – С.238-244. – Рез. укр., англ. мовами. – Бібліогр.:с.242-243 (29 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Аннотация. Автор статьи представляет результаты своего диссертационного исследования, заостряя внимание на инновационных решениях научной проблемы. Проблема связана с дискуссионностью вопроса о существовании общечеловеческих ценностей. Решение этой проблемы видится в использовании национальных паремиофондов в качестве фактической базы для сопоставления ценностно-нормативных систем этносов. Содержательное сходство разноязычных паремий, на которое указывают многие паремиологи, стало основанием для выдвижения гипотезы о совпадении в разных этнических культурах наиболее важных для носителей обыденного сознания ценностей. Цель исследования заключалась в верификации проявления в паремиологической концептуализации мира ценностно-ори- ентационного единства продуцентов русских, белорусских, итальянских и немецких паремий. В качестве метода для выявления доминантных ценностей в русском, белорусском, итальянском и немецком паремио- пространствах использовался статистический анализ паремий в тематически организованных паремиологических словарях. Данный метод был подкреплен определением частотности употребления имен ценностных концептов в паремиологических единицах, составляющих национальные паремиофонды. Результатом анализа стало выявление общих для анализируемых паремиопространств рекуррентных ценностных концептов. Своеобразие организации паремиопространств проявилось в том, что общие ценности (пища, здоровье, труд, дом, достаток, семья, ум, язык, счастье, Бог), которым свойственна высокая степень паремиологической концептуализации, не характеризуются совпадением рангов при сопоставлении иерар- хий ценностных доминант, выявленных в результате анализа паремиологических картин мира. Наиболее высокие ранги в русском, белорусском, итальянском и немецком паремиопространствах получают ценности: семья, труд, ум. Выявле- ние совпадений в совокупности ценностных доминант, отраженных в европейских паремиопростанствах, позволяет предполагать, что и для человеческого общества в целом можно установить ряд общих наиболее важных ценностей. Ключевые слова: паремия, паремиологический словарь, ценность, концепт, паремиологическая концептуали- зация, метод.
Abstract. The author presents the results of her dissertation research, highlighting the innovative solutions to scientific problem. The problem deals with the disputability of the question of existing of universal human values. The solution to this problem is based on the use of national proverbial lexicons as an actual base for comparison of value-regulatory systems of ethnic groups. The similarity of content of proverbs in different languages referred to by many paremiologists has created a basis for hypothesis about coincidence in diverse ethnic cultures of values which are the most important for bearers of everyday consciousness. The purpose of the research is to verify the exposure of value-orientation unity of Russian, Belarusian, Italian and German proverb producers in proverbial conceptualization of the world. As a method for identifying dominant values in Russian, Belarusian, Italian and German proverbial spaces, we used a statistical analysis of proverbs in thematically organized proverbial dictionaries. This method was backed up by determining the frequency of use of names of value concepts in proverbial units which compile the national proverbial lexicons. This method of determining value dominants met expectations. The result of the analysis was the identification of recurrent value concepts common to the analyzed proverbial spaces. The peculiarity of the organization of proverbial spaces was manifested in the fact that common values (food, health, labour, home, wealth, family, intelligence, language, happiness, God), which have a high degree of proverbial conceptualization, are characterized by the discrepancy of ranks when comparing hierarchies of value dominants revealed as the result of the analysis of proverbial pictures of the world. The highest ranks in Russian, Belarusian, Italian and German proverbial spaces are obtained by values: family, labour, intelligence. The revealing of coincidences in the set of value dominants reflected in the European proverbial spaces suggests that a range of the most important general values can be established in general for the human community as well. Keywords: proverb, proverbial dictionary, value, concept, proverbial conceptualization, method.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34979
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(44) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
К ВОПРОСУ ОБ ИННОВАЦИЯХ.pdf443.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.