Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34980
Title: Фразеологические знания как компонент функциональной грамотности молодежи
Other Titles: Фразеологічні знання як компонент функціональної грамотності молоді
Authors: Новикова, Татьяна
Keywords: фразеологія, функціональна грамотність, шкільна програма, фразеологічний компонент, трансформація фразеологізмів, молодіжний жаргон
Issue Date: 2020
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Новикова, Татьяна Фразеологические знания как компонент функциональной грамотности молодежи / Татьяна Новикова // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Г. Шумицька Н. Венжинович та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2020. – Вип. 2 (44) : На честь д. філол. наук, проф. В. М. Мокієнка(до 80-річчя від дня народження). – С.245-250. – Рез. укр., англ. мовами. – Бібліогр.:с.248-249 (8 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. У статті розглядаються прикладні проблеми, пов’язані зі знанням фразеологізмів сучасною молоддю і вивченням фразеології як розділу мови на шкільному рівні. Мета статті – показати роль фразеології у становленні функціонального знання, проаналізувати основне поняття – функціональна грамотність підлітків і молоді. Функціо- нальна грамотність передбачає не тільки знання правил і нормативної сторони мови, а й ефективне використання мовних засобів із метою підвищення виразності та оригінальності мови. У складі функціональної грамотності, крім безумовних мовознавчого, культурно-мовного, риторичного й інших складників, слід позначити фразеологічний ком- понент, який може бути представлений на рівнях знання і володіння. Формальне знання теоретичних відомостей про типологію стійких словосполучень не веде до розширення лексико-фразеологічного словника школярів та активного використання прецедентних висловлювань у природному мовленні. Ситуація, що склалася, змушує шукати ефективні шляхи роботи з цим лінгвістичним контентом, загострює проблему формування лексико-фразеологічного мінімуму випускника школи та вироблення критеріїв оцінки загальномовної компетенції. Поставлена мета зумовила вибір ме- тодів дослідження: аналіз понятійних дефініцій і мовних явищ; методи емпіричного дослідження: спостереження, порівняння, опис; анкетування, соціолінгвістичні опитування й облік кількісних показників; класифікаційні методики при характеристиці фразеологізмів-неологізмів. Соціолінгвістичні опитування підтверджують слабку обізнаність мо- лоді в галузі фразеології. Крім дидактичних проблем оволодіння функціональним фразеологічним знанням, у статті також приділяється увага проблемі мовної гри і трансформації фразеологічних одиниць у молодіжному жаргоні, мо- вою ЗМІ і в сучасній мові в цілому, оскільки саме ці процеси здійснюють визначальний вплив на зміст і обсяг фразео- логічного компонента функціональної грамотності молоді в ХХI столітті. Ключові слова: фразеологія, функціональна грамотність, шкільна програма, фразеологічний компонент, транс- формація фразеологізмів, молодіжний жаргон.
Аннотация. В статье рассматриваются прикладные проблемы, связанные со знанием фразеологизмов современ- ной молодежью и изучением фразеологии как раздела языка на школьном уровне. Цель статьи – показать роль знания фразеологии в становлении функционального знания, проанализировать основное понятие – функциональная грамот- ность подростков и молодежи. Функциональная грамотность предполагает не только знание правил и нормативной стороны языка, но и эффективное использование языковых средств с целью повышения выразительности и оригиналь- ности речи. В составе функциональной грамотности, помимо безусловных языковедческой, культурно-речевой, рито- рической и других составляющих, следует обозначить фразеологический компонент, который может быть представлен на уровнях знания и владения. Формальное знание теоретических сведений о типологии устойчивых словосочетаний не приводит к расширению лексико-фразеологического словаря школьников и активному использованию прецедент- ных высказываний в естественной речи. Сложившаяся ситуация заставляет искать эффективные пути работы с данным лингвистическим контентом, обостряет проблему формирования лексико-фразеологического минимума выпускника школы и выработки критериев оценки общеязыковой компетенции. Поставленная цель обусловила выбор методов исследования: анализ понятийных дефиниций и языковых явлений; методы эмпирического исследования: наблюдение, сравнение, описание; анкетирование, социолингвистические опросы и учет количественных показателей; классифи- кационные методики при характеристике фразеологизмов-неологизмов. Социолингвистические опросы подтвержда- ют слабую осведомленность молодежи в области фразеологии. Помимо дидактических проблем овладения функцио- нальным фразеологическим знанием, в статье также уделяется внимание проблеме языковой игры и трансформации фразеологических единиц в молодежном жаргоне, языке СМИ и в современной речи в целом, поскольку именно эти процессы оказывают определяющее влияние на содержание и объем фразеологического компонента функциональной грамотности молодежи в ХХI веке. Ключевые слова: фразеология, функциональная грамотность, школьная программа, фразеологический компо- нент, трансформация фразеологизмов, молодежный жаргон.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/34980
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(44) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФРАЗЕОЛОГИЧЕСКИЕ ЗНАНИЯ.pdf369.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.