Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35002
Title: Правова оцінка окремих аспектів законопроєкту № 3316 (щодо протидії злочинам на ґрунті ненависті за ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності)
Other Titles: Legal evaluation of separate aspects of draft law № 3316 (on opposing offences grounded on hatred for sexual orientation and gender identity)
Authors: Костенко, С.О.
Keywords: злочини, сексуальна орієнтація, гендерна ідентичність, Конституція України, Кримінальний кодекс України
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Порівняльно-аналітичне право;
Abstract: У дослідженні автором здійснено аналіз Проєкту Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо протидії зло- чинам на ґрунті ненависті за ознаками сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності) № 3316, який було отримано Верховною Радою України у квітні 2020 р. На основі критичного аналізу надано правову оцінку окремим його положенням. Згідно з указаним законопроєктом пропонується виділити у Кримінальному кодексі України окремим злочином дискримінацію за ознаками сексуальної орієнтації та гендер- ної ідентичності, встановивши при цьому більш суворіші покарання. Тому авторами законопроєкту пропонується доповнити норми Кри- мінального кодексу України такими окремими мотивами вчинення відповідних злочинів як нетерпимість до сексуальної орієнтації особи (групи осіб) або її гендерної ідентичності та визнати відповідні обставини такими, що обтяжують покарання щодо окремих видів злочинів. Під час здійснення правової оцінки розглядуваного законопроєкту автором встановлено абстрактність та незрозумілість таких фор- мулювань, як «гендерна ідентичність» та «публічні заклики до ворожнечі», що є неприпустимим з огляду на правила законодавчої техніки під час формулювання об’єктивної сторони злочину. Також автором доведено, що запропоновані зміни суперечать ст. 34 Конституції України, якою передбачено, що кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, а отже, розглядуваний законопроєкт є таким, що обмежує конституційні права і свободи людини та громадянина. Хоча відповідно до ст. 22 Конституції України під час прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу наявних прав і свобод. Варто відзначити, що автори законопроєкту обґрунтовують необхідність його прийняття порівнянням злочинів з мотивів нетерпимості до сексуальної орієнтації особи (групи осіб) або її гендерної ідентичності зі злочинами з мотивів расової, національної або релігійної нетерпимості, оскільки усі вони є злочинами на ґрунті ненависті. Автор дослідження не погоджується з указаною аргументацією, адже, по-перше, через расову, національну та релігійну нетерпимість розпочинались війни, тобто вказані діяння мають підвищений ступінь сус- пільної небезпечності, і, власне, тому вони виділені в окремий ранг та навіть мають цілком виправдане конституційне підґрунтя. Чого не можна сказати про нетерпимість до сексуальної орієнтації особи (групи осіб) або її гендерної ідентичності. По-друге, якщо таким чином почати виокремлювати злочини на ґрунті ненависті, то потрібно відзначити, що злочинів на ґрунті ненависті, наприклад, убивств чоловіком дружини або навпаки, вчинено набагато більше, аніж злочинів щодо осіб, які мають нетрадиційну орієнтацію. Тому виокремлювати подібні злочини можна буде безкінечно, що позбавлено всілякого змісту, адже всі ці особи і так перебувають під кримінально-правовою охороною. Отже, Законопроєкт № 3316 є таким, що не відповідає Конституції України, а тому не може бути прийнятий Верховною Радою Украї- ни. Автор не підтримує насильство чи будь-які обмеження щодо осіб з нетрадиційною сексуальною орієнтацією, однак вважає, що і нада- вати їм привілейований правовий статус немає жодних підстав. На думку автора, ВСІ мають бути РІВНІ перед законом і перед судом: як особи з традиційною сексуальною орієнтацією, так і особи з нетрадиційною сексуальною орієнтацією. Ключові слова: злочини, сексуальна орієнтація, гендерна ідентичність, Конституція України, Кримінальний кодекс України.
In this research the author undertakes the analysis of the Draft Law on introduction of changes into the Criminal Code of Ukraine (on opposing offences grounded on hatred of sexual orientation and gender identity) №3316, received by the Verkhovna Rada of Ukraine in April 2020. On the basis of critical analysis, a legal evaluation of its separate provisions was provided. According to the mentioned draft law, in the Criminal Code of Ukraine a separate offence is suggested to be singled out as to dealing with discrimination grounded on sexual orientation and gender identification; more severe punishment is established. Because of this reason, the authors of the draft law suggest amending the Criminal Code of Ukraine norms with such separate motives of the relevant offences’ committing as intolerance of a person’s (or of a group of persons’) sexual orientation or his/her gender identification and recognizing the corresponding circumstances as such that aggravate the punishment as to separate kinds of offence. In exercising the legal evaluation of the draft law in question the author revealed the abstract character and obscurity of such existing wordings as ‘gender identity’ and ‘public exhortations to animosity’ which are inacceptable in the aspect of legal techniques of wording the objective side of the offence. Besides, the author proved that the suggested changes are illegal under Art.34 of the Constitution of Ukraine, which provides that each individual shall be guaranteed the right to freedom of speech and thought, to free expression of his/her views and convictions; so, the draft law in question limits the constitutional rights of a person and a citizen. However, according to Art.22 of the Constitution of Ukraine, limiting the volume and sense of the current rights and freedoms in adopting new laws or introducing changes to current laws shall not be permitted. It is worth noting that the authors of the draft law validate the necessity of its approval by comparing offences grounded on intolerance of sexual orientation of a person (group of persons) or of his/her gender identity to offences motivated by race, national or religious intolerance, as all of them are offences grounded on hatred. The author of the given research does not agree to the stated argumentation; and indeed, in the first place, race, national and religious intolerance gave start to wars, that is, the stated actions are characterized by a hyper-degree of social danger, because of which they are given a special rank and have completely justified constitutional grounds. But this cannot be said about the intolerance of a person’s (or group of persons’) sexual orientation or of his/her gender identity. In the second place, if one begins singling out offences grounded on hatred in this way, one will have to state that hated-grounded offences, for instance murders of wives by their husbands or vice versa, have been much more numerous than offences against persons having a nonstandard sexual orientation. That is why, singling out of similar offences could be endless, which lacks any sense, as all these persons remain under criminal legal care anyway. Thuswise, Draft Law № 3316 does not comply with the Constitution of Ukraine, and cannot be approved by the Verkhovna Rada of Ukraine. The author expresses no support to violence or any restrictions as to persons with nonstandard sexual orientation; however, the author sees no grounds for granting such persons with a privileged legal status. In the author’s opinion, EVERYBODY shall be EQUAL in the eyes of the law: both persons with standard sexual orientation and persons with nonstandard sexual orientation. Key words: offences, sexual orientation, gender identity, the Constitution of Ukraine, the Criminal Code of Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35002
Appears in Collections:Порівняльно-аналітичне право. №2 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРАВОВА ОЦІНКА ОКРЕМИХ АСПЕКТІВ.pdf350.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.