Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35005
Title: Перспективи запровадження санкції позбавлення виборчого права за порушення виборчого законодавства України
Other Titles: Prospects of introduction of the sanction of deprivation of the electoral right for violation of the electoral legislation of Ukraine
Authors: Мудряк, Т.О.
Яценко, Ю.Г.
Keywords: вибори, санкція, покарання, кримінальна відповідальність, позбавлення виборчого права, міжнародні стандарти
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Порівняльно-аналітичне право;
Abstract: У статті досліджується можливість запровадження санкції позбавлення виборчого права за порушення виборчого законодавства. Було з’ясовано, що основним заходом захисту виборчих прав громадян виступає юридична відповідальність за порушення виборчого законо- давства. Особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом. Було проаналізовано статистичні дані, які стосувалися виявлених правопорушень під час двох виборчих кампаній, що дозволило дійти висновку, що значна кількість правопорушників уникають юридичної відповідальності за правопорушення, учинені у сфері виборчо- го законодавства. Це пояснюється недосконалістю правових норм, що досить часто не мають належного механізму реалізації. З’ясовано, що досить значна кількість держав Європи, здебільшого тих, що є членами Європейського Союзу, передбачили у своїх кодифікованих законах про кримінальну відповідальність такий вид покарання, як позбавлення виборчих прав. Європейські стандарти прав людини не забороняють даний вид покарання та не визнають його як такий, що порушує демократичні принципи виборів, що можуть характеризувати демократичне суспільство. Було сформульовано висновки, що запровадження санкції у вигляді позбавлення виборчого права (права голосу та права боло- туватися) може бути визнано таким, що не відповідає Конституції України. Адже, у частині 2 статті 22 Конституції України визначено: «При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод»; у частині 1 статті 64 зазначено: «Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбаче- них Конституцією України». Тому необхідним було звернення уваги, наприклад, на позбавлення права бути членом виборчої комісії або спостерігачем, адже таке запровадження не мало б на меті обмеження конституційних прав та свобод громадянина і водночас змогло б мінімізувати вчинення правопорушень у сфері виборчого законодавства. Ключові слова: вибори, санкція, покарання, кримінальна відповідальність, позбавлення виборчого права, міжнародні стандарти.
The article examines the possibility of imposing a sanction of deprivation of the right to vote for violating the election law. It was found that the main measure to protect the voting rights of citizens is legal liability for violations of election law. Persons guilty of violating election legislation, voting rights of voters, candidates, parties (party organizations) – subjects of the election process, shall be prosecuted in criminal, administrative or other manner in the manner prescribed by law. Statistics related to the violations detected during the two election campaigns were analyzed, which led to the conclusion that a significant number of offenders avoid legal liability for offenses committed in the field of election law. This is due to the imperfection of legal norms, which often do not have a proper implementation mechanism. It was found that a significant number of European countries, mostly those that are members of the European Union, have provided in their codified laws on criminal liability such a type of punishment as deprivation of suffrage. European human rights standards do not prohibit this type of punishment and do not recognize it as violating the democratic principles of elections that can characterize a democratic society. It was concluded that the imposition of a sanction in the form of deprivation of the right to vote (the right to vote and the right to run) may be considered inconsistent with the Constitution of Ukraine. After all, in accordance with Part 2 of Article 22 of the Constitution of Ukraine “When adopting new laws or amending existing laws, the narrowing of the content and scope of existing rights and freedoms is not allowed” and Part 1 of Article 64 “Constitutional rights and freedoms of man and citizen may not be restricted, except as provided by the Constitution of Ukraine”. Therefore, it was more necessary to pay attention, for example, to the deprivation of the right to be a member of the election commission or an observer, as such an introduction would not restrict the constitutional rights and freedoms of citizens and at the same time could minimize violations of election law. Key words: elections, sanction, punishment, criminal liability, deprivation of suffrage, international standards.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35005
Appears in Collections:Порівняльно-аналітичне право. №2 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПЕРСПЕКТИВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ САНКЦІЇ.pdf356.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.