Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35238
Title: Упровадження багатомовної освіти в навчальних закладах Закарпатської області: особливості планування процесу навчання і виховання
Other Titles: Introduction of multilingual education in educational institutions of the Transcarpathian region: Planning features of the process of teaching and education
Authors: Шумицька, Галина Василівна
Keywords: державна мова, рідна мова, багатомовна освіта, всеукраїнський експеримент, планування навчального процесу, мовні цілі, моделі двомовної освіти
Issue Date: 2020
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Шумицька, Галина Упровадження багатомовної освіти в навчальних закладах Закарпатської області: особливості планування процесу навчання і виховання / Галина Шумицька // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Г. Шумицька Н. Венжинович та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2020. – Вип. 2 (44) : На честь д. філол. наук, проф. В. М. Мокієнка(до 80-річчя від дня народження). – С.397-402. – Рез.англ.мовою. – Бібліогр:с.401 (5 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. У статті звернено увагу на унікальність мовної ситуації на Закарпатті, зокрема в освітній сфері, зумов- лену історичними процесами на цій території, соціальними, демографічними чинниками, ментальними особливостя- ми населення краю тощо. Використання в навчальному процесі, крім державної, мов найбільш численних національ- них спільнот регіону має тут свої давні традиції, однак за умов чітко вираженого мультилінгвізму й полікультуралізму послідовне й системне застосування багатомовного підходу в освітньому процесі досі не практикувалося. Упродовж 2015–2020 рр. з ініціативи МОН України тривав всеукраїнський експеримент «Формування багато- мовності у дітей та учнів: прогресивні європейські ідеї в українському контексті», до якого були залучені два десятки закладів загальної середньої та дошкільної освіти трьох прикордонних регіонів України – Закарпаття, Одещини та Буковини; 2017 року до експерименту приєдналися заклади освіти Запорізької області. Кожен із чотирьох пілотних освітніх закладів Закарпаття (спеціалізована загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів № 4 із поглибленим вивченням словацької мови Ужгородської міської ради, Ужгородський заклад дошкільної освіти (загального розвитку) № 42 «Джерельце» Ужгородської міської ради, Виноградівська загальноосвітня школа І–ІІІ сту- пенів № 3 ім. Жигмонда Перені Виноградівської районної ради, Білоцерківська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів Рахівської районної ради) мав самостійно визначені мовні цілі й відповідно до них обрані форми упровадження багато- мовного навчання. Отже, й планування процесу навчання як система конкретно визначених завдань і скоординованих рішень, спрямованих на досягнення поставленої мети, мало свою специфіку, тезово схарактеризовану в цій статті. Освітні заклади Закарпаття, зокрема з мовами навчання національних меншин, апробуючи переважно перехід- ну й адитивну моделі випровадження багатомовної освіти, мають новий досвід використання в навчальному процесі української мови як державної та мов національних меншин, які для багатьох вихованців є рідними. Ключові слова: державна мова, рідна мова, багатомовна освіта, всеукраїнський експеримент, планування на- вчального процесу, мовні цілі, моделі двомовної освіти.
INTRODUCTION OF MULTILINGUAL EDUCATION IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE TRANSCARPATHIAN REGION: PLANNING FEATURES OF THE PROCESS OF TEACHING AND EDUCATION Abstract. The paper pays attention to the uniqueness of the language situation in the Transcarpathia in educational sphere in particular, being preconditioned by the historical processes in this area, social, demographic factors, mental characteristics of the population of the region and etc. The usage of the language of the most numerous national communities in the region inthe educational process has its deep traditions, but under the condition of clear multilingualism and multiculturalism, consistent and systematic application of a multilingual approach in the educational process has not been practiced yet. Within the period from 2015 to 2020, under the initiative of the Ministry of Education and Science of Ukraine, the all- Ukrainian experiment “Formation of multilingualism in children and students: progressive European ideas in the Ukrainian context” which involved two dozen institutions of general secondary and preschool education in three border regions of Ukraine: Transcarpathia, Odessa and Bukovina took place. Bukovina. In 2017, educational establishments of Zaporizhia region joined the experiment. Each of the four pilot educational institutions of the Transcarpathian region (specialized secondary school of I–III degrees № 4 with advanced curriculum in Slovak (Uzhhorod City Council), “Dzhereltse”, Uzhhorod institution of preschool education (general development) № 42 (Uzhhorod City Council), Vynohradiv comprehensive school of I-III degrees № 3 named after Zh.Pereni (Vynohradiv District Council), Bila Tserkva secondary school of I-III degrees (Rakhiv District Council) had independently defined language goals and accordingly selected the forms of multilingual education. Thus, the planning of the learning process as a system of specifically defined tasks and coordinated decisions aimed at achieving this goal, possesses its own specifics, and is briefly described in this paper. Testing mainly transitional and additive models of multilingual education, educational institutions in the Transcarpathia, in particular with the languages of instruction of national minorities, have new experience in using the Ukrainian language as a state language and languages of national minorities, which are native to many students. Keywords: state language, native language, languages of national minorities, multilingual education, all-Ukrainian experiment, educational process planning, language goals, models of bilingual education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35238
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(44) - 2020
Наукові публікації кафедри соціології і соціальної роботи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
УПРОВАДЖЕННЯ БАГАТОМОВНОЇ.pdf341.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.