Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35632
Title: Право на свободу пересування: допустимі межі втручання та пандемія COVID-19
Other Titles: Right to freedom of movement: permissible limits to interference and the COVID-19 pandemic
Authors: Гецко, Вікторія Василівна
Keywords: права людини, свобода пересування, міжнародна конвенція, ЄС, пандемія COVID-19
Issue Date: 2020
Series/Report no.: Порівняльно-аналітичне право;
Abstract: У статті з’ясовано сутність та значення такого фундаментального права людини як свобода пересування. Виявлено, що свобода пересування гарантується як міжнародними актами, так і національним законодавством України. Серед міжнародних актів вказане право гарантується Загальною декларацією прав людини, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права, Конвенцією про права дитини, Міжнародною конвенцією про захист прав усіх трудових мігрантів та членів їх сімей тощо. Свобода пересування є основою створення та функціонування Європейського Союзу. Крім того, у Директиві Ради ЄС 2004/38/ЄС від 29 квітня 2004 р. до розуміння свободи пересування включено і право вільно покинути державу. Досліджено особливості реалізації свободи пересування в рамках Шенгенської зони. Досліджено національне законодавство України на предмет гарантування права на свободу пересування, у тому числі конституційні положення та норми спеціального акту – Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні». Обґрунтовано, що право на свободу пересування є основним правом кожної людини, що належить їй не залежно від наявності громадянства, статті, віку, кольору шкіри, раси, національності чи будь-якої іншої ознаки, передбачає право вільно переміщуватися як у межах держави свого походження, так і покидати і повертатися на її територію. Досліджено статистичні дані щодо поширення пандемії COVID-19 у світі та в Україні, а також представлено результати соціологічного опитування ставлення громадян до обмеження їх прав в умовах поширення COVID-19. Обґрунтовано, що втручання у право на свободу пересування буде допустимим, якщо воно здійснено тільки на підставі закону, необхідне у демократичному суспільстві з легітимною метою (для охорони державної безпеки, громадського порядку, здоров’я чи моральності населення або прав та свобод інших осіб). Ключові слова: права людини, свобода пересування, міжнародна конвенція, ЄС, пандемія COVID-19.
The article clarifies the essence and significance of such a fundamental human right as freedom of movement. It was found that freedom of movement is guaranteed by both international acts and national legislation of Ukraine. Among international acts this right is guaranteed by the Universal Declaration of Human Rights, the International Covenant on Civil and Political Rights, the Convention on the Rights of the Child, the International Convention on the Protection of the Rights of All Migrant Workers and Members of Their Families, and so on. Freedom of movement is the basis for the creation and functioning of the European Union. In addition, EU Council Directive 2004/38/EU of 29th April 2004 includes the right to leave the country freely in the sense of freedom of movement understanding. The peculiarities of the implementation of freedom of movement within the Schengen area have been studied. The national legislation of Ukraine studied on the subject of guaranteeing the right to freedom of movement, including the constitutional provisions and norms of a special act - the Law of Ukraine “On Freedom of Movement and Free Choice of Residence in Ukraine”. It is justified that the right to freedom of movement is a fundamental right of every person, regardless of citizenship, sex, age, skin color, race, nationality or any other characteristic, provides for the right to move freely within the country of own origin as well as leave and return to its territory. The statistical data on the spread of the COVID-19 pandemic in the world and in Ukraine are studied, as well as the results of a sociological survey of the attitude of citizens to the restriction of their rights in the context of the spread of COVID-19. It is justified that interference with the right to freedom of movement will be permissible if it is carried out only on the basis of law, necessary in a democratic society for legitimate purposes (to protect public safety, civil order, health or morals of the people or the rights and freedoms of others). Key words: human rights, freedom of movement, international convention, EU, COVID-19 pandemic.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35632
Appears in Collections:Порівняльно-аналітичне право. №3 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПРАВО НА СВОБОДУ ПЕРЕСУВАННЯ.pdf233.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.