Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35854
Title: Ставлення аспірантів до комп’ютерно орієнтованого тестування результатів навчання.
Other Titles: Postgraduate students’ attitude towards computer-based testing ofF learning results.
Authors: Староста, Володимир Іванович
Keywords: електронне навчання; тестування; комп’ютерно орієнтоване тестування; онлайн опитування; аспіранти, e-learning; testing; computer-basedtesting; onlinesurvey; postgraduate students
Issue Date: Apr-2021
Citation: Староста, В.І. Ставлення аспірантів до комп’ютерно орієнтованого тестування результатів навчання. Інформаційні технології і засоби навчання. Том. 82. №2. Квітень 2021. С. 215-30, doi:10.33407/itlt.v82i2.3304. Starosta, V.I. (2021). Postgraduate students’ attitude towards computer-based testing ofF learning results. Information Technologies and Learning Tools, 82(2), 215-230. https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3304
Abstract: The article describes the attitude of postgraduate students to testing in e-learning based on the Moodle information system, which is an effective learning management system, interaction organization between the teacher and the students. There are certain aspects and corresponding tasks in the process of training future high school teachers to use testing as one of the modern methods of control educational process: the scientific and theoretical (cognitive) – to familiarize postgraduate students with theoretical and methodological foundations of testing; scientific-methodical (procedural) – ability to select the content component of the test tasks, as well as the use of the testing methods themselves; the evaluation-reflexive – testing skills as a method for evaluating the results of learning, analyzing the results obtained, identifying the students’ attitude towards their own results and to testing. The questionnaire аttitude to computer-based testing has been elaborated, an anonymous online survey of postgraduate students has been conducted using Google Forms. An important condition and reserve for the widespread introduction of e-learning is its more active use by university professors. Postgraduate students apperceive computer-based testing positively, since most of them: easily registered on the e-learning site; they experience psychological comfort during computer-based testing; indicate the sufficiency of the allocated time to respond to control tests; the most convenient form of testing for themselves is considered computer-based testing compared to paper-based testing and verbal; show sufficient and high level of motivation for training; indicate an sufficient and high level of objectivity of computer-based testing in order to control their own learning results; evaluate the complexity of the proposed e-tests on optimal level; successfully perform the proposed control tests; consider testing as a more convenient form of exam compared to verbal form.
У статті розглянуто ставлення аспірантів до тестування в умовах електронного навчання на базі інформаційної системи Moodle, яка є ефективною системою управління навчанням, організації взаємодії між викладачем і студентами. Показано, що в процесі підготовки майбутніх викладачів вищої школи до використання тестування як одного із сучасних методів контролю результатів навчання виникають певні аспекти та відповідні завдання: науково-теоретичний (когнітивний) – ознайомлення аспірантів з науково-теоретичними засадами тестування; науково-методичний (процесуальний) –добір змістової складової тестових завдань, використання методів тестування; оцінювально-рефлексивний –проведення тестування як методу оцінювання результатів навчання, аналіз отриманих результатів, виявлення ставлення студентів до отриманих власних результатів і до методу тестування. Розроблено анкету щодо ставлення до комп’ютерноорієнтованого тестування, проведено анонімне онлайн опитування аспірантів з використанням GoogleForms. Показано, що важливою умовою та резервом широкого запровадження електронного навчання є його більш активне використання викладачами університету. Комп’ютерно орієнтоване тестування аспіранти сприймають позитивно, оскільки більшість з них: легко пройшли реєстрацію на сайті електронного навчання; відчувають психологічну комфортність під час онлайн тестування; вказують на достатність виділеного часу для відповіді на контрольні тести; найбільш зручною формою тестування для себе вважають електронну порівняно з паперовою (бланковою) та усною; виявляють достатній та високий рівень мотивації навчання; вказують на достатній та високий рівень об’єктивності комп’ютерно орієнтованого тестування щодо контролю власних результатів навчання; оцінюють рівень складності пропонованих електронних тестів на середньому та достатньому рівні; успішно виконують пропоновані контрольні тести; вважають тестування більш зручною формою іспиту/заліку порівняно з усною чи письмовою формами.
Type: Recording
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/35854
ISSN: 2076-8184
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021 Starosta V. Postgraduate students’ attitude ITLT 2021 82(2) 215-30.pdf835.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.