Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3607
Title: Жанротвірна функція агону в драматургії Лесі Українки
Other Titles: Creatures of the genre function agon in drama Lesya Ukrainka
Authors: Моклиця, Марія
Keywords: Леся Українка, драматургія, жанр, агон, драматична поема, традиція, новаторство
Issue Date: 2013
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Моклиця, М. Жанрова функція агону в драматургії Лесі Українки [Текст] / М. Моклиця // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Філологія. Соціальні комунікації / редкол.: В.В. Барчан (відп. ред.), Ю.М. Бідзіля, Н.П. Бедзір та ін. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2013. – Вип. 1(29). – С. 119–124. – Бібліогр.: с. 23 (5 назв).
Series/Report no.: Філологія. Соціальні комунікації;
Abstract: Поетика словесного агону – характерна риса стилю Лесі Українки, роль цього засобу проникливо відзначив ще М. Зеров, не оминають агонального характеру діалогів Лесі Українки й інші дослідники її творчості. Доводиться, що агон – не лише ознака стильового і драматичного новаторства, а й важлива жанротвірна риса, що на основі агону сформувався у творчості Лесі Українки жанр драматичної поеми. Інтерес до агону проявлять дослідни- ки різних гуманітарних галузей – культурології, етнології, мистецтвознавства. Зокрема, в культурологічній праці «Homo ludens» (1938) Й. Гейзінга акцентує зв’язок агону з розвитком знань і науки. Словесний агон онтологічно пов’язаний зі сферою інтелекту, традиція філософських диспутів (письмово – діалогів) існувала протягом Середньо- віччя. Агон розглядається у тісному зв’язку з загальною еволюцією драматичної творчості Лесі Українки. Поступово роль агону зростає і разом з цим окреслюється жанр драматичної поеми. На основі аналізу творів «Вивилонський полон», «На руїнах», «Три хвилини» показано, як агон стає жанротвірною рисою. Драматична поема – це бага- торівневий агон, який починається із поєднання драми і лірики як різнорідних начал, відбивається на загальній сце- нографії, яка формується у детальних авторських ремарках, впливає на характер конфліктності (один супроти зага- лу), розвиток сюжету (творення концентричних кіл змагання з головним персонажем решти дійових осіб, які посту- пово об’єднуються), на спосіб характеротворення (в агоні виявляє себе індивідуальність, її інтелектуально- інтуїтивний стрижень), інтонація діалогу (внутрішня напруга, гострослів’я). Ключові слова: Леся Українка, драматургія, жанр, агон, драматична поема, традиція, новаторство.
Description: Poetics verbal Agon - characteristic style of Lesya Ukrainka, the role of this tool has perceptively noted M. Zerov not bypass agonal character dialogues Lesya Ukrainka, and other scholars of her work. It is shown that agon - not only a sign of style and dramatic innovation, but creatures of the genre important feature that emerged from Agon in the works of Lesya Ukrainka genre of dramatic poem. Interest in Agon manifested researchers from different humanitarian sectors - culture, ethnology, art. In particular, the work culturological «Homo ludens» (1938) J. Huizinga focuses Agon connection with the development of knowledge and science. Verbal agon ontologically related to the intellectual, philosophical debates tradition (in writing - dialogue) existed during the Middle Ages. Agon is seen in close connection with the general evolution of Lesya Ukrainka dramatic art. Gradually increasing role Agon and with it defined a genre of dramatic poem. On the basis of works "The Babilonian captivity", "On the ruins", "Three Minutes" shows how agon is creatures of the genre feature. Dramatic poem - a multi-agon, which starts with a combination of drama and poetry as diverse origin and affects the overall scenography, which is formed in the author’s detailed stage directions, influences the nature of conflict (one against the public), plot development (creating concentric circles competition with the main character other actors, which gradually merged), the way of character (in Agon personality reveals itself and its intellectual and intuitive rod), intonation dialogue (internal voltage wit). Keywords: Lesya Ukrainka, drama, genre, agon, a dramatic poem, tradition, innovation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/3607
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Соціальні комунікації Випуск 1(29) - 2013



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.