Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36102
Title: Українські паремії псилогічного самозахисту: етнолінгвістичний та структурно-семантичний аспекти
Other Titles: Ukrainian paremias of psychological self-defense: ethnolinguistic аnd structural-semantic aspects
Authors: Баган, Мирослава
Keywords: паремії психологічного самозахисту, захисна вербальна реакція, етнічний стереотип, заперечення, прокльон, парадокс
Issue Date: 2020
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Баган, Мирослава Українські паремії псилогічного самозахисту: етнолінгвістичний та структурно-семантичний аспекти / Мирослава Баган // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Г. Шумицька Н. Венжинович та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2020. – Вип. 1 (43) : На честь д. філол. наук, проф. В. М. Мокієнка(до 80-річчя від дня народження). – С. 26–32. – Библиогр. : с. 30–31 (21 назва).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. Актуальність статті зумовлена потребою вивчення паремій психологічного самозахисту, що репрезен- тують типові психологічно-емоційні реакції українців у стресових ситуаціях. Етнолінгвістичне й структурно-семан- тичне дослідження паремій психологічного самозахисту важливе для окреслення традиційних етнічних форм психо- логічного самозахисту та поглиблення відомостей про когнітивні та психологічно-емоційні особливості українського світосприйняття. Мета статті – проаналізувати етнопсихологічні, етнокультурні й структурно-семантичні параметри українських паремій психологічного самозахисту. Досягненню цієї мети підпорядковане виконання таких завдань: 1) окреслити семантичне наповнення українських паремій психологічного самозахисту; 2) з’ясувати психологічно-емоційне під- ґрунтя формування цих паремій; 3) виявити етнічні стереотипи й вірування наших пращурів в узвичаєних формулах психологічного самозахисту; 4) визначити типові граматичні структури мовних виявів самозахисту. Дослідження виконано за допомогою описового методу й методу лінгвокультурного аналізу. Принагідно застосо- вано структурний метод (для аналізу синтаксичної структури паремій) та метод функційного аналізу (для визначення функційного потенціалу паремій). Паремії психологічного самозахисту витлумачено як узвичаєні на тлі багатовікової комунікативної практики ідіоматичні вислови, за допомогою яких мовці регулюють свій настрій в умовах стресових ситуацій. Наголошено, що паремії психологічного самозахисту не лише репрезентують стереотипні моделі поведінки народу, а й відобра- жають його ціннісні орієнтири та домінантні психологічно-емоційні настанови. Українські паремії психологічного самозахисту засвідчують широкий спектр емоційно-оцінних реакцій на неприємні подразники: спокійне або емоційне відмежування, покірне змирення із ситуацією, психологічне дистанціювання від неї і навіть агресивне неприйняття негараздів, висміювання їх. Установлено, що психологічний самозахист українців традиційно ґрунтувався на християнській вірі в заступни- цтво Бога та інших святих, а також на дохристиянських уявленнях про впливи світлих і темних сил, надії на підтримку землі та давніх оберегів. Важливим когнітивно-емоційним механізмом протидії стресу було гумористичне або пара- доксальне витлумачення ситуації. Структурна специфіка українських паремій психологічного самозахисту полягає у формуванні їх на основі заперечних та бажальних конструкцій, що сприяють більш експресивному вираженню психо- логічного стану мовця. Ключові слова: паремії психологічного самозахисту, захисна вербальна реакція, етнічний стереотип, запере- чення, прокльон, парадокс.
Abstract. The relevance of the article is due to the need to study the paremias of psychological selfdefense, which represent the typical psychological and emotional reactions of Ukrainians in stressful situations. Ethnolinguistic and structural-semantic study of paremias of psychological self-defense is important for outlining traditional ethnic forms of psychological self-defense and deepening information about cognitive and psychological-emotional features of Ukrainian worldview. The paper aims at the studying of the ethnopsychological, ethnocultural and structural-semantic parameters of the Ukrainian precepts of psychological self-defense. The purpose of the work provides fulfilling the following tasks: 1) to outline the content of the Ukrainian paremias of psychological self-defense; 2) to find out the psychological and emotional basis for the formation of these paremias; 3) to identify ethnic stereotypes and beliefs of our ancestors in the usual formulas of psychological self-defense; 4) to determine the typical grammatical structures of linguistic manifestations of self-defense. The investigation is grounded on the descriptive method, method of linguocultural analysis, structural method (for the analysis of the syntactic structure of paremias) and the method of functional analysis (to determine the functional advantages of paremias). The paremias of psychological self-defense are interpreted as idiomatic phrase, which are common in the background of centuries-old communicative practice, with the help of which speakers regulate their mood in stressful situations. The author emphasizes that the paremias of psychological self-defense not only represent stereotypical models of people’s behavior, but also reflect their values and dominant psychological and emotional guidelines. Ukrainian paremias of psychological self-defense show a wide range of emotional and evaluative reactions to unpleasant stimuli: calm or emotional separation, humble acceptance of the situation, psychological distancing from it and even aggressive rejection of troubles, ridiculing them. The article proves that the psychological self-defense of Ukrainians has traditionally been based on the Christian faith in the intercession of God and other saints, as well as on pre-Christian ideas about the influence of light and dark forces, hopes for the support of the earth and ancient amulets. An important cognitive-emotional mechanism for counteracting stress was a humorous or paradoxical interpretation of the situation. The structural specificity of the Ukrainian paremias of psychological self-defense is their formation on the basis of negative and optative constructions that contribute to a more emotional expression of the psychological state of the speaker.Keywords: paremias of psychological self-defense, protective verbal reaction, ethnic stereotype, negation, curse, paradox.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36102
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(43) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
УКРАЇНСЬКІ ПАРЕМІЇ.pdf341.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.