Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36191
Title: Мовно-когнітивні механізми мотивації фразем із густативним компонентом
Other Titles: Linguistic and cognitive devices of phrase motivation with a tasting component
Authors: Cемашко, Тетяна
Keywords: номінація, мотивація, внутрішня форма, чуттєве сприйняття, густативний компонент, фразеологічна одиниця
Issue Date: 2020
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Cемашко, Тетяна Мовно-когнітивні механізми мотивації фразем із густативним компонентом / Тетяна Cемашко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Г. Шумицька Н. Венжинович та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2020. – Вип. 1 (43) : На честь д. філол. наук, проф. В. М. Мокієнка(до 80-річчя від дня народження). – С. 251–256. – Библиогр. : с. 254–256 (13 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. Стаття присвячена аналізу чинників мотивації фразеологічних одиниць із густативним компонентом. Запропонована тема є актуальною з огляду на те, що вивчення мотиваційного потенціалу фразеологізмів із залученням когнітивного аналізу перцептивних лінгвокультурних знань допоможе розкрити національну специфіку внутрішньої організації останніх та з’ясувати, як відбувається опрацювання інформації про світ у свідомості носіїв української лінгвокультури, оскільки дозволяє не лише проникнути в глибини етносвідомості, а й дослідити їх через мовні факти. Відстоюємо думку, що значення фразеологізму є вмотивованим семантикою його компонентного складу, де ак- цент робиться на стрижневий складник ідіоми, що мотивує й експлікує загальну семантику сталого сполучення. Ба- зовим компонентом, що відіграє основну роль у вираженні семантики сталого сполучення досліджуваної тематичної групи, є домінанти смакових відчуттів – ад’єктиви солодкий / гіркий. Сполучаючись із об’єктами референції, останні виявляють стандартні зв’язки з різними класами іменників, апелюючи до ментальної, кількісної, просторової, темпоральної сфер, у межах яких стають базою аксіологічно мар- кованих фразеологічних одиниць, утворених шляхом метафоричних і метонімічних переосмислень, синестезійного перенесення, що виступають важливим чинником вираження складності досвіду сприйняття. Виразним лексичним підсилювачем фразеологічного образу за вихідною густативною ознакою є порівняння. Означені мовні механізми є глибоко специфічними в аспекті відтворення ставлення українців до світу речей, оскільки поєднують не лише емоцій- ний і оцінний змісти, а й своєрідну сполучуваність, загальні тенденції у виборі форми номінації різних понять, явищ, що є характерними для української лінгвокультури в цілому. Відтак, аналіз мовно-когнітивних механізмів мотивації фразеологізмів із густативним компонентом є релевантним у знаковому культурно-національному просторі мовної особистості. Ключові слова: номінація, мотивація, внутрішня форма, чуттєве сприйняття, густативний компонент, фразео- логічна одиниця.
Abstract. The article is devoted to the analysis of the motivation factors of phraseological units with a taste component. The proposed topic is relevant in view of the fact that the study of the motivational potential of phraseological units with the involvement of cognitive analysis of perceptual linguistic and cultural knowledge will allow to reveal the national specificity of the internal organization of phraseology and to find out how the processing of information about the world in the consciousness culture. We argue that the value of phraseological units is the motivated semantics of its component composition, where the focus is on the pivotal component of the idiom that motivates and explicates the general semantics of stable communication. The dominant component that plays a key role in expressing the semantics of a steady mix of the thematic group under study is the dominance of taste sensations – adjectives sweet / bitter. Combining with objects of reference, the latter reveal standard relationships with different classes of nouns, appealing to the mental, quantitative, spatial, temporal spheres, where they become the basis of axiologically marked phraseological units, formed by metaphorical and metonymic reinterpretations, transfer from one sensory sphere to another which are an important factor in expressing the complexity of the experience of perception. Comparison is an important enhancer of the phraseological image of taste. The following linguistic mechanisms are deeply specific in terms of reproducing the attitude of Ukrainians to the world of things, since they combine not only emotional and evaluative content, but also a kind of connectivity, general tendencies in the choice of the nomination form of different concepts, phenomena that are characteristic of Ukrainian linguistic culture in general. The analysis of linguistic-cognitive mechanisms of motivation of phraseological units with a taste component is relevant in the iconic cultural-national space of the linguistic personality. Keywords: nomination, motivation, internal form, sensory perception, gustative component, phraseological unit.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36191
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(43) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МОВНО-КОГНІТИВНІ.pdf368.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.