Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36547
Title: Наукові проєкції феномену професійної ідентичності майбутніх
Other Titles: Scientific projections of the phenomenon of professional identity of future еducators
Authors: Атрощенко, Т.
Keywords: майбутні педагоги, ідентичність, професійна ідентичність, професійна підготовка, професія
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Атрощенко, Т. Наукові проєкції феномену професійної ідентичності майбутніх [Текст] / Т. Атрощенко // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – №Вип. 1 (48). – С. 15–18. – Бібліогр.: с. 17 (9 назв). – рез. укр.; анг.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність порушеної проблеми аргументована значущістю професійної діяльності для сус- пільства загалом і для кожного майбутнього фахівця зокрема. В умовах глобалізації професійну ідентичність варто трактувати як основну детермінанту професійного розвитку особистості й характеристику суб’єкта праці. Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні феномену професійної ідентичності майбутніх педагогів. Для реалізації окресленої мети використано теоретичні методи – системно-структурний аналіз і систематизація філософських, психологічних та педагогічних праць, що дали змогу витлумачити сутність до- сліджуваного феномену; педагогічний аналіз і синтез, класифікація й узагальнення – для уточнення дефініцій ключових понять. На підставі теоретичного аналізу наукових студій представлено власне бачення явища про- фесійної ідентичності та визначено критерії успішного процесу становлення професійної ідентичності май- бутніх педагогів. Підсумовано, що професійної ідентичності можна досягти лише в процесі саморозвитку, у контексті професійного навчання й успішної інтеграції майбутніх педагогів до професійного середовища. Ключові слова: майбутні педагоги; ідентичність; професійна ідентичність; професійна підготовка; про- фесія.
Abstract. One of the fundamental scientifi c problems that have interested scientists today is the problem of professional identity, that is, the transformation of the personality into a professional whose relevance has been determined by the signifi cance of professional activity both for society and for each future specialist. We belive that in the conditions of globalization, professional identity can be considered as the main determinant of professional development of personality and the main characteristic of the subject of labor. The purpose of the article is the theoretical substantiation of the phenomenon of professional identity of future educators. In order to realize the aim of the research, we have used such theoretical methods as − systematic and structural analysis and systematization of philosophical, psychological and pedagogical works that made it possible to substantiate the researched phenomenon; pedagogical analysis and synthesis, classifi cation and generalization - to clarify the essence of key conceptions of the research. We have conducted theoretical analysis which allows us to determine professional identity as a systemic, dynamic, multilevel psychological phenomenon, which has directly been related to professional selfdetermination, professional self-consciousness and professional development. We have distinguished personal features that determine the formation of professional identity: harassment, self-esteem, value and responsibility. We believe that professional identity is the most important factor of person's psychological well-being, because it has provided a sense of stability of the surrounding world and confi dence in their power. In our opinion, the criteria for the successful process of becoming a professional identity of future educators have been: positive self-esteem; level of harassment; satisfaction from doing of professional tasks and a positive attitude towards professional activity; responsibility for the implementation of the norms, rules of professional activity and requirements relating to the personality as a professionalist; the adoption of norms and values inherent in a professional community; academic success. Achievements of professional identity have occured exclusively in the process of self-development, in the context of vocational training and successful integration of future educators into professional environment. We have been convinced that the formation of professional identity of future educators should be the strategic goal of the national educational system. Key words: future educators; identity; professional identity; vocational training; profession. НАУКОВИЙ ВІСНИК УЖГОРОДСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ: «ПЕДАГОГІКА. СОЦІАЛЬНА РОБОТА». 2021. ВИПУСК 1 (48) 18
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36547
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
НАУКОВІ ПРОЄКЦІЇ ФЕНОМЕНУ.pdf564.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.