Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36549
Title: Структурна характеристика культурної компетентності
Other Titles: Structural characteristics of cultural competence
Authors: Варнавська, І. В.
Keywords: педагогіка, професійна освіта, економічна освіта, культурна компетентність, загальна компетентність, професійна компетентність
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Варнавська, І. В. Структурна характеристика культурної компетентності [Текст] / І. В. Варнавська, О. В. Черемісін // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – №Вип. 1 (48). – С. 64–68. – Бібліогр.: с. 66–67 (18 назв). – рез.укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Культурна компетентність являє собою інтегральну якість особистості, що виявляється у за- гальній здатності і готовності людини до різноманітної творчої діяльності, соціально орієнтує здобувача ви- щої освіти на самостійну і успішну життєдіяльність. Метою статті є спроба аналізу формування культурної компетентності здобувачів вищої освіти як динамічний процес зміни самої людини, його становлення як культурної особистості. Методологічну основу дослідження становлять підходи: системно-хронологічний, культурологічний, аксіологічний, порівняльний, ретроспективний, дидактичний. Зазначені підходи ґрунту- ються на сукупності методологічних принципів, з-поміж яких: діалектичний, системності, історизму, хроно- логічний, персоніфікований. У статті розкривається проблема, що до останнього часу у педагогічних дослі- дженнях не визначені точні параметри, показники і критерії, відповідно до яких можна було б точно і одно- значно оцінити культурну компетентність здобувачів. Це частково пов’язано з тим, що ключові компетенції, що характеризують культурну компетентність здобувачів, – не окрема частина навчального плану, вони ін- тегровані в його зміст. Труднощі такого визначення обумовлена також ціннісним характером культури і про- цесу її присвоєння особистістю. Переклад культури на мову компетенцій в освітньому процесі не усуває цієї проблеми. На відміну від структурованого предметного навчання, культурне становлення особистості носить надпредметних характер і пов’язане із визначенням ціннісних орієнтацій та особистісних позицій здобувачів. За результатами дослідження зроблені висновки, що у педагогічній науці склалася теоретична база, яка дозво- ляє змістовно і організаційно розробляти оцінку процесу культурного становлення здобувачів закладу вищої освіти. Дослідження доводить, що в практиці освіти вишу поки що не вдається уникнути однобічності та об- меженості в оцінці культурної компетентності; певні труднощі виникають в питанні її цілісного уявлення як результату якісної освіти. Проблема оцінки культурної компетентності вимагає цілеспрямованого вивчення з урахуванням специфіки освітнього процесу закладу вищої освіти різного профілю, індивідуальних особли- востей присвоєння культури здобувачам і оволодіння ними ключовими компетентностями. Ключові слова: педагогіка; професійна освіта; економічна освіта; культурна компетентність; загальна компетентність; професійна компетентність.
Abstract. Cultural competence is an integral quality of personality, which is manifested in the general ability and willingness of man to various creative activities, socially orients higher education to independent and successful life. The aim of the article is to analyze the formation of cultural competence of higher education seekers as a dynamic process of change of the person himself, his formation as a cultural personality. Research methods applied: system-chronological, culturological, axiological, comparative, retrospective, didactic. The approaches are based on a set of methodological principles, including: dialectical, systematic, historicism, chronological, personalized. The article reveals the problem that until recently the pedagogical research did not defi ne the exact parameters, indicators and criteria according to which it would be possible to accurately and unambiguously assess the cultural competence of applicants. This is partly due to the fact that the key competencies that characterize the cultural competence of applicants are not a separate part of the curriculum, they are integrated into its content. The diffi culty of such a defi nition is also due to the value nature of culture and the process of its assignment by the individual. The translation of culture into the language of competencies in the educational process does not eliminate this problem. In contrast to structured subject learning, the cultural development of the individual is supra-subject in nature and is associated with the defi nition of values and personal positions of applicants. It is concluded that in pedagogical science there is a theoretical basis that allows meaningful and organizational development of the assessment of the process of cultural development of higher education institutions. The study proves that in the practice of higher education it is not yet possible to avoid one-sidedness and limitations in the assessment of cultural competence; certain diffi culties arise in the question of its holistic representation as a result of quality education. The problem of assessing cultural competence requires a purposeful study, taking into account the specifi cs of the educational process of higher education institutions of diff erent profi les, the individual characteristics of the assignment of culture to applicants and their mastery of key competencies. Key words: pedagogy; professional education; economic education; cultural competence; general competence; professional competence.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36549
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Варнавська Інна В’ячеславівна.pdf574.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.