Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36554
Title: Bilingual intercultural education as an important precondition of providing the effective intercultural interaction in the american multinational society
Other Titles: Білінгвальне навчання як важлива умова забезпечення ефективної Міжкультурної взаємодії в американському багатонаціональному Суспільстві
Authors: Bartosh, Olena
Keywords: intercultural interaction, multinational society, bilingual intercultural education, multicultural education, foreign experience
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Bartosh, O. Bilingual intercultural education as an important precondition of providing the effective intercultural interaction in the american multinational society [Текст] / O. Bartosh // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – №Вип. 1 (48). – С. 29–32. – Бібліогр.: с. 31 (13 назв). – рез.: укр.; англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Abstract. American scientists see the introduction of multicultural education, in particular bilingual intercultural education, as one of the promising ways of ensuring the eff ective intercultural interaction. The purpose of the paper is to analyse and summarise the ideas of the American experience of bilingual education as a means of ensuring the eff ective intercultural interaction in a multinational state. Methods of the research used: analysis and systematization of pedagogical works, which made it possible to identify conceptual considerations on the bilingual intercultural education as an important precondition of eff ective intercultural interaction; observations and practice of author’s teaching experience used to reveal the main aspects of the issue under consideration. Scientifi c novelty lies in the substantiation of essential characteristics of bilingual intercultural education and its role in ensuring of intercultural interaction in a multinational society. Bilingial intercultural education is a deliberate process of engaging in the world culture by means of native and foreign languages, when a foreign language acts as a means of knowing the world, acquiring of special knowledge, mastering the cultural, historical and social experience of diff erent countries and peoples. For domestic science and practice, it is advisable to use the ideas of foreign experience of bilingual intercultural education. We consider bilingual intercultural education as such an education organisation when it becomes possible to use more than one language as a language of teaching. The second language is thus not only an object of study, but also a means of communication and a language of teaching. The main diff erence between bilingual intercultural education and traditional education is that the language of teaching itself is not only a tool for teaching and learning, but also its purpose. Key words: intercultural interaction; multinational society; bilingual intercultural education; multicultural education; foreign experience.
Анотація. Міжкультурна комунікація − не зовсім нова сфера досліджень, але у глобалізованому світі її значення зростає. Навчальні заклади надають великого значення питанням міжкультурності в багатонаціо- нальному суспільстві. Білінвальне міжкультурне навчання − це цілеспрямований процес залучення до сві- тової культури за допомогою рідної та іноземних мов, коли іноземна мова виступає як засіб пізнання світу, набуття спеціальних знань, засвоєння культурного, історичного та соціального досвіду різних країн та наро- дів. Американські вчені розглядають впровадження полікультурної освіти, зокрема двомовної міжкультурної освіти, як один із перспективних способів забезпечення ефективної міжкультурної взаємодії. Метою статті є аналіз та узагальнення ідей американського досвіду білінгвальної освіти як засобу забезпечення ефективної міжкультурної взаємодії в багатонаціональній державі. Використані методи дослідження: аналіз та система- тизація педагогічних робіт, які дозволили виявити концептуальні міркування щодо двомовної міжкультурної освіти як важливої передумови ефективної міжкультурної взаємодії; спостереження та викладацький досвід автора. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні суттєвих характеристик двомовної міжкультурної освіти та її ролі у забезпеченні міжкультурної взаємодії в багатонаціональному суспільстві. Білінвальне міжкультурне навчання – цілеспрямований процес долучення до світової культури засобами рідної та іноземної мов, коли іноземна мова виступає як засіб пізнання світу, здобуття спеціальних знань, засвоєння культурно-історичного та соціального досвіду різних країн та народів. Для вітчизняної науки і практики доцільним є використання ідей зарубіжного досвіду білінгвального міжкультурного навчання. Ми розглядаємо двомовну міжкультур- ну освіту такою освітньою організацією, коли стає можливим використовувати більше однієї мови як мови викладання. Отже, друга мова є не лише об’єктом вивчення, а й засобом спілкування та мовою навчання. Основна відмінність між полікультурною освітою та традиційною освітою полягає в тому, що сама мова ви- кладання є не лише інструментом викладання та навчання, але і її призначенням. Ключові слова: міжкультурна взаємодія; багатонаціональне суспільство; білінгвальне міжкультурне на- вчання; полікультурна освіта; зарубіжний досвід.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36554
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BILINGUAL INTERCULTURAL.pdf564.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.