Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36555
Title: | Historical overview of U.S. inclusive education federal legislation |
Other Titles: | Історичний аналіз розвитку інклюзивної освіти у сша: федеральне законодавство |
Authors: | Bondar, T. |
Keywords: | least restrictive environment, federal legislation, students with disabilities, Regular Education Initiative, inclusive education |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Говерла |
Citation: | Bondar, T. Historical overview of U.S. inclusive education federal legislation [Текст] / T. Bondar // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – №Вип. 1 (48). – С. 39–43. – Бібліогр.: с. 42 (14 назв). – рез. укр.; англ. |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | Abstract. The relevance of the research problem tackling the inclusive education evolution in the United States is
explained by the fact that it the USA has been a leader in developing a rights-based model of inclusive education. The
research is conditioned by the current stage of national education that undergoes modernization, the steady course of
Ukraine to create an inclusive school, and government’s request to implement its initiatives. The purpose of this article
is to present a reconsidered historical analysis of the inclusive education in the USA that represents an expansion of
earlier research conducted by the author. Methods applied include historical and comparative research. The author’s
periodization that describes the phases in the inclusive education development in the USA is presented. This is
based on the chronologically arranged U.S. federal legislation related to ensuring equal rights and opportunities. It is
stated that some court decisions and federal legislation that incorporated court decisions clearly marked the phases in
inclusive education development. These legislative milestones beginning each phase include the U.S. Supreme Court
decision Brown v. Board of Education of Topeka (1954), th e Education for All Handicapped Children Act (1975),
the Education of the Handicapped Students Act Amendments (1986), No Child Left Behind Act (2001), and Every
Student Succeeds Act (2015). Consequently, there are fi ve phases in the inclusive education development and each
phase refl ects the general trend in the U.S. inclusive education. The initial phase is referred to as the active social
movement for the right to education (1954–1974). In the second phase, children with disabilities were integrated into
regular schools through mainstreaming (1975–1985). Then comes the so-called Regular Education Initiative phase or
full inclusion (1986–2000), followed by the a ccountable inclusive education phase (2001–2014). Finally, the phase
of the high-quality inclusive education started in 2015 and c ontinues today.
Key words: least restrictive environment; federal legislation; students with disabilities; Regular Education
Initiative; inclusive education. Анотація. Актуальність проблеми дослідження розвитку інклюзивної освіти у США обумовлена сучас- ним етапом модернізації вітчизняної освіти, неухильним курсом України на створення інклюзивної школи, реалізації ініціатив уряду з розв’язання цієї проблеми. Мета дослідження полягає у перегляді історичного аналізу інклюзивної освіти США, що уточнює результати попередніх досліджень автора. Цей історичний огляд порівнює різні підходи до визначення етапів розвитку інклюзивної освіти в США та простежує еволю- цію федерального законодавства, що формує загальноосвітнє середовище США. Для розв’язання завдання дослідження застосовано історико-ретроспективний метод для послідовного розкриття ґенези розвитку ін- клюзивної освіти, систематизації історіографії порушеної проблеми, уточнення періодизації розвитку інклю- зивної освіти окресленого періоду; історико-компаративний – для порівняльного аналізу становлення й опису тенденцій розвитку інклюзивної освіти. Представлено уточнені етапи розвитку інклюзивної освіти США у форматі авторської періодизації, в основу яких покладено хронологію розвитку законодавчої бази країни: етап активного соціально-правового руху за рівні права на освіту (1954–1974 рр.), етап інтеграції дітей з інвалідністю до ЗМШ через мейнстримінг (1975–1985 рр.), «Ініціатива загальної освіти» (повна інклюзія) (1986–2000 рр.); етап відповідальної інклюзивної освіти (2001–2014 рр.), етап якісної інклюзивної освіти (2015–дотепер). Констатовано, що інклюзивна у США розвивається у правовій парадигмі з 1954 р. під впли- вом активного соціально-правового руху за рівні права на освіту. Ключові слова: найменш обмежувальне середовище; федеральне законодавство; учні з інвалідністю; ініціатива загальної освіти; інклюзивна освіта. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36555 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bondar Tamara.pdf | 570.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.