Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37351
Title: Розвиток початкової освіти в україні: інклюзивне навчання
Other Titles: Development of primary education in ukraine: inclusive learning
Authors: Стеблюк, Світлана Василівна
Хома, Ольга
Stebliuk, Svitlana
Khoma, Olga
Keywords: Концепція Нової української школи, ключові компетентності, інтегроване навчння, класи з інклюзивним навчанням, Concept of the New Ukrainian School, key competencies, integrated learning, classes with inclusive education
Issue Date: 2021
Citation: Стеблюк С.В. Розвиток початкової освіти в Україні: інклюзивне навчання // Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 39, том 3, 2021. С. 218-222
Abstract: У статті розкрито особливості розвитку початкової освіти у контексті сучасних реформ. Акцентовано увагу на Концепції Нової української школи, Державному стандарті початкової освіти, Типових освітніх про- грамах, у яких закладено основи формування ключових компетентностей та інтегроване навчання. Визначено два періоди освітнього процесу в початковій школі: адаптаційно-ігровий та основний. Особлива увага звернена на створення класів з інклюзивним навчанням. Проведено аналіз наукових розвідок учених з означеної проблеми, на основі яких сформульовано мету статті. Метою статті є розкрити особливості інклюзивного навчання в початковій школі в контексті освітньої реформи. Акцентовано увагу на чинниках, які сприяють спільному навчанню осіб з особливими освітніми потре- бами в початкових класах, адаптацію молодших школярів до навчання в першому класі: до класного приміщення, засобів навчання, освітнього процесу. Завдання вчителя, асистента вчителя полягають у тому, щоби створити осередки, доступні для дітей з особливими освітніми потребами. Зʼясовано роль ранкових зустрічей, які сприяють створенню взаємин між дітьми і дорослими у класі, фор- мують відчуття спільноти в кожного з її членів, та визначено види діяльності, що об’єднають усіх молодших школярів, ураховуючи медико-психологічні особливості дітей з особливими потребами. Наведено методичні реко- мендації до їх проведення. Зʼясовано зміст навчальних програм для дітей з особливими освітніми потребами. Адаптовані програми спрямовані на засвоєння учнем того обсягу знань, що й однокласниками, натомість модифіковані передбачають внесення певних змін у зміст предмета та результатів навчання. Наголошено, що успіх дитини можливий за умови діяльності мультидисциплінарної команди ‒ учителя, асистента вчителя, психолога, корекційного педаго- га, батьків. Завдання вчителя початкової школи ‒ працювати спільно, в команді. Акцентовано увагу на застосуванні інноваційних методів навчання: молодші школярі з особливими освітніми потребами на уроках української мови, математики активно працюють із кубиками Lego, є учасниками дидак- тичних ігор, інтерактивних груп. Розроблено окремі вправи для дітей із інтелектуальними порушеннями.
The article reveals the features of the development of primary education in the context of modern reforms. Emphasis is put on the Concept of the New Ukrainian School, the State Standard of Primary Education, Standard Educational Programs, which lay the foundations for the formation of key competencies and integrated learning. Two periods of the educational process in primary school are identified: adaptive-game and basic. Particular attention is paid to the creation of classes with inclusive education. The analysis of scientific researches of scientists on the specified problem is carried out. On the basis of these researches the purpose of article is formulated. The aim of the article is to reveal the features of inclusive education in primary school in the context of educational reform. Emphasis is placed on the factors that contribute to the joint learning in primary school for people with special educational needs, the adaptation of younger students to study in the first grade: adaptation to the classroom, teaching aids, educational process. The task of the teacher and the teacher’s assistant is to create educational centres accessible to children with special educational needs. The role of morning meetings is established. They help to create relationships between children and adults in the classroom, form a sense of community in each of its members and identify activities that unite all primary school children, taking into account the medical and psychological characteristics of children with special needs. Methodical recommendations for their implementation are given. The content of educational programs for children with special educational needs has been clarified. Adapted programs are aimed at the student’s acquisition of the same amount of knowledge as other classmates get; the modified ones provide for certain changes in the content of the subject and, consequently, the learning outcomes. It is emphasized that the success of the child is possible under the condition of the activity of a multidisciplinary team – a teacher, a teacher's assistant, a psychologist, a correctional teacher, parents. The task of an elementary school teacher is to work together as a team. Attention is paid to the usage of innovative teaching methods. For example, junior students with special educational needs actively work with Lego cubes at Ukrainian language lessons or Math classes; they also take part in didactic games, interactive groups. Separate exercises have been developed for children with intellectual disabilities.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37351
ISSN: 2308-4855
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри фізичної реабілітації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
стаття 4.pdf327.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.