Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37400
Title: Реалізація ідей педагогіки партнерства у сучасному вимірі
Other Titles: Implementation of partnership pedagogy ideas in the modern dimension
Authors: Єпіхіна, М. А.
Keywords: взаємодія, педагогіка партнерства, партнерська взаємодія, Нова українська школа
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Єпіхіна, М. А. Реалізація ідей педагогіки партнерства у сучасному вимірі [Текст] / М. А. Єпіхіна // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 133–136. – Бібліогр.: с. 135 (4 назви). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У статті визначено місце та роль педагогіки партнерства в контексті Нової української школи. Метою статті є здійснення аналізу результатів досліджень, наукових розробок, які стали науковим підґрунтям для вивчення та дослідження педагогіки партнерства. У статті використані такі загальнонаукові методи, як: аналіз (психолого-педагогічної літератури, інформаційних джерел із проблеми дослідження), синтез, порів- няння, систематизація наукових джерел (для виявлення стану розробленості проблеми), узагальнення (для ви- значення провідної категорії дослідження). Встановлено, що педагогіка партнерства у період з 2000 років до появи Нової української школи досліджувалась аспектно. Відзначено, що у даний період з’являються перші наукові праці, предметом дослідження яких стає партнерська взаємодія. Доведено, що представлений науко- вий доробок є науковим підґрунтям для сучасних досліджень феномену партнерства. Ключові слова: взаємодія; педагогіка партнерства; партнерська взаємодія; Нова українська школа.
Abstract. The article identifi es the place and role of partnership pedagogy in the context of the New Ukrainian School. It is noted that in connection with the reform of education, there is a need for a more thorough study of the structural components of the New Ukrainian School, among which is defi ned pedagogy, which is based on the partnership between student, teacher and parents. The purpose of the article is to analyze the results of research, scientifi c developments, which have become the scientifi c basis for the study and research of partnership pedagogy. The article uses such general scientifi c methods as: analysis (psychological and pedagogical literature, information sources on the research problem), synthesis, comparison, systematization of scientifi c sources (to identify the state of the problem), generalization (to determine the leading category of research). It is established that the pedagogy of partnership in the period from 2000 to the appearance of the New Ukrainian School was studied in terms of: pedagogical interaction, subject-subject interaction, interactive learning, dialogic learning. These aspects are analyzed in the context of partnership pedagogy and determined that they are based on the principles of voluntariness, mutual interest, mutual support and mutual assistance, dialogue and compromise, responsibility, reconciliation of interests, equality, trust, respect and friendliness. These principles correspond to the basic principles of partnership pedagogy. It is noted that during this period the fi rst scientifi c works appeared, the subject of research of which became partnership. The dissertation researches of O. Kokhanova and V. Molochenko are of great importance in the formation of partnership pedagogy, as the concept of "pedagogical interaction" is introduced into scientifi c circulation for the fi rst time, the content and structure of this concept are determined. Key words: interaction; partnership pedagogy; partnership interaction; New Ukrainian school.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37400
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РЕАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА.pdf561.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.