Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37400
Название: Реалізація ідей педагогіки партнерства у сучасному вимірі
Другие названия: Implementation of partnership pedagogy ideas in the modern dimension
Авторы: Єпіхіна, М. А.
Ключевые слова: взаємодія, педагогіка партнерства, партнерська взаємодія, Нова українська школа
Дата публикации: 2021
Издательство: Говерла
Библиографическое описание: Єпіхіна, М. А. Реалізація ідей педагогіки партнерства у сучасному вимірі [Текст] / М. А. Єпіхіна // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 133–136. – Бібліогр.: с. 135 (4 назви). – Рез. укр., англ.
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): Анотація. У статті визначено місце та роль педагогіки партнерства в контексті Нової української школи. Метою статті є здійснення аналізу результатів досліджень, наукових розробок, які стали науковим підґрунтям для вивчення та дослідження педагогіки партнерства. У статті використані такі загальнонаукові методи, як: аналіз (психолого-педагогічної літератури, інформаційних джерел із проблеми дослідження), синтез, порів- няння, систематизація наукових джерел (для виявлення стану розробленості проблеми), узагальнення (для ви- значення провідної категорії дослідження). Встановлено, що педагогіка партнерства у період з 2000 років до появи Нової української школи досліджувалась аспектно. Відзначено, що у даний період з’являються перші наукові праці, предметом дослідження яких стає партнерська взаємодія. Доведено, що представлений науко- вий доробок є науковим підґрунтям для сучасних досліджень феномену партнерства. Ключові слова: взаємодія; педагогіка партнерства; партнерська взаємодія; Нова українська школа.
Abstract. The article identifi es the place and role of partnership pedagogy in the context of the New Ukrainian School. It is noted that in connection with the reform of education, there is a need for a more thorough study of the structural components of the New Ukrainian School, among which is defi ned pedagogy, which is based on the partnership between student, teacher and parents. The purpose of the article is to analyze the results of research, scientifi c developments, which have become the scientifi c basis for the study and research of partnership pedagogy. The article uses such general scientifi c methods as: analysis (psychological and pedagogical literature, information sources on the research problem), synthesis, comparison, systematization of scientifi c sources (to identify the state of the problem), generalization (to determine the leading category of research). It is established that the pedagogy of partnership in the period from 2000 to the appearance of the New Ukrainian School was studied in terms of: pedagogical interaction, subject-subject interaction, interactive learning, dialogic learning. These aspects are analyzed in the context of partnership pedagogy and determined that they are based on the principles of voluntariness, mutual interest, mutual support and mutual assistance, dialogue and compromise, responsibility, reconciliation of interests, equality, trust, respect and friendliness. These principles correspond to the basic principles of partnership pedagogy. It is noted that during this period the fi rst scientifi c works appeared, the subject of research of which became partnership. The dissertation researches of O. Kokhanova and V. Molochenko are of great importance in the formation of partnership pedagogy, as the concept of "pedagogical interaction" is introduced into scientifi c circulation for the fi rst time, the content and structure of this concept are determined. Key words: interaction; partnership pedagogy; partnership interaction; New Ukrainian school.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37400
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
РЕАЛІЗАЦІЯ ІДЕЙ ПЕДАГОГІКИ ПАРТНЕРСТВА.pdf561.8 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.