Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37407
Title: Засадничі положення системи формування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери
Other Titles: Basic principles of the system of formation of professional and ethical Competence of future specialists in the social sphere
Authors: Зозуляк-Случик, Р. В.
Keywords: :професійно-етична компетентність, фахівець соціальної сфери, соціальний працівник, педагогічна система
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Зозуляк-Случик, Р. В. Засадничі положення системи формування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери [Текст] / Р. В. Зозуляк-Случик // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – №Вип. 1 (48). – С. 153-156. – Бібліогр.: с. 155-156 (4 назви). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність теми обумовлена потребою українського суспільства в фахівцях з високим професійно-етичним рівнем і відповідальності за виконання професійних обов’язків і вирішення складних життєвих проблем соціальної сфери, а також актуалізацією пошуку ефективної педагогічної системи фор- мування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Метою статті виступає наукове обґрунтування та експериментальна перевірка результативності педагогічної системи формування професійно- етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери для підвищення якості їхньої про- фесійної підготовки. У статті використано такі методи дослідження: логіко-структурний аналіз – для визна- чення суті та структури поняття: «професійно-етична компетентність майбутніх фахівців соціальної сфери»; структурно-системний аналіз – для забезпечення комплексності обґрунтування концепції і структури педа- гогічної системи формування професійно-етичної компетентності; моделювання – для розроблення моделі формування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери; опитувально-діагнос- тувальні методи (анкетування, тестування, інтерв’ювання, діагностика) – для встановлення результативності педагогічної системи сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфе- ри. У результаті нашого дослідження було розроблено педагогічну систему формування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери та експериментально перевірено її результативність, яка забезпечується забезпечується засадами системного, гуманістичного, деонтологічного, аксіологічного, акмеологічного, особистісно-діяльнісного, суб’єкт-суб’єктного, компетентнісного, андрагогічного методоло- гічних підходів, відповідними принципами, педагогічними умовами та чинниками. Її підґрунтям стала автор- ська концепція формування професійно-етичної компетентності та спроектована модель, що спрямована на формування морально-етичних цінностей, професійно-етичних знань, умінь та особистісно-моральних і професійно важливих якостей під час професійної підготовки. Отримані результати дозволяють стверджу- вати, що діагностика сформованості професійно-етичної компетентності проведена на констатувальному та формувальному етапах експерименту, дала можливість нам порівняти рівні сформованості професійно-етич- ної компетентності студентів досліджуваних груп та зробити висновки щодо результативності пропонованої авторської педагогічної системи. Ключові слова:професійно-етична компетентність; соціальний працівник; педагогічна система.
Abstract. The problem of ethics is acute in the modern Ukraine.Its relevance is due to the general level of our society, the low level of social responsibility for what is done in society in all its spheres and what society does. We come across misunderstandings, disrespect for ethics all the time in the process of our lives. Higher education also does not pay due attention to the formation of professional ethics of future professionals. The relevance of the topic is due to the need of Ukrainian society for social workers with a high level of professional ethics and responsibility for performing professional duties and solving complex life problems of the social sphere, as well as updating the search for an eff ective pedagogical system of professional and ethical competence of future social workers. The aim of the article is a scientifi c reasoning and experimental verifi cation of the eff ectiveness of the pedagogical system of formation of professional and ethical competence of future specialists in the social sphere to improve the quality of their professional training. The following research methods are used in the article: logical-structural analysis – to determine the essence and structure of the concept: «professional and ethical competence of future professionals in the social sphere»; structural-systematic analysis – to ensure the complexity of reasoning of the concept and structure of the pedagogical system of formation of professional and ethical competence; modeling – to develop a model for the formation of professional and ethical competence of future professionals in the social sphere; questionnaire-diagnostic methods (questionnaires, testing, interviews, diagnostics) – to establish the eff ectiveness of the pedagogical system of formation of professional and ethical competence of future specialists in the social sphere. As a result of our research, a pedagogical system of formation of professional and ethical competence of future social specialists was developed and experimentally tested that its eff ectiveness is ensured by the principles of systemic, humanistic, deontological, axiological, acmeological, personal-activity, subject-subject, competence, andragogical approaches, specifi c principles, pedagogical conditions and factors. It was based on the author's concept of formation of professional and ethical competence and a model aimed at the formation of moral and ethical values, professional and ethical knowledge, skills and personal-moral and professionally important qualities during training was designed. The obtained results allow us to state that the diagnosis of professional and ethical competence was carried out at the ascertaining and formative stages of the experiment, gave us the opportunity to compare the levels of professional ethics of students of the studied groups and draw conclusions about the eff ectiveness of the proposed author’s pedagogical system. Key words: professional and ethical competence; specialist in the social sphere; social worker; pedagogical system.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37407
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАСАДНИЧІ ПОЛОЖЕННЯ СИСТЕМИ.pdf561.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.