Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37411
Title: Особливості організації професійного навчання дизайнерів у європейській вищій школі
Other Titles: Features of organization of professional training of designers in the European higher school
Authors: Зябловська, Д. Є.
Keywords: освітня програма, дизайн одягу, європейські вищі навчальні заклади, компоненти освітньої програми
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Зябловська, Д. Є. Особливості організації професійного навчання дизайнерів у європейській вищій школі [Текст] / Д. Є. Зябловська // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 162-165. – Бібліогр.: с. 164-165 (8 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. В умовах постійного зростання інформаційних потоків, швидкого розвитку техніки і техно- логій, глобалізації та європейської інтеграції ключове місце займає освіта, яка гостро ставить питання про порівняння та взаємозв’язок освітніх систем, що розвиваються у різних країнах. Тому в даному досліджен- ні за мету поставлений аналіз освітніх програм вітчизняної, англійської та фінської шкіл в галузі дизайну одягу провідних європейських вищих навчальних закладів. Для проведення дослідження використано на- ступні методи наукового пізнання: теоретичний аналіз і синтез педагогічних явищ, вивчення і узагальнення педагогічного досвіду, порівняльний аналіз, діяльнісний підхід. Визначено основні компоненти формування професійної освіченості випускника: професійна майстерність, професійна культура; творчий, колективний та гуманістичний характери професійної діяльності. Встановлено, що вітчизняний рівень професійної освіти в галузі дизайну одягу майже нічим не поступається вищим навчальним закладам розвинутих країн світу. Окреслено переваги та визначено питання, не висвітлені у вітчизняній освітній програмі. Ключові слова: освітня програма; дизайн одягу; європейські вищі навчальні заклади; компоненти освіт- ньої програми.
Abstract. In the context of the constant growth of information fl ows, the rapid development of technology, globalization and European integration, education occupies a key place. There is an acute issue of comparison and interconnection of educational systems developing in diff erent countries. A forecast on the quality of the provision of educational services can be made according to the profi le of the educational program, which contains information on the curriculum, its specifi c features, the organization of the educational process and the content of education for the preparation of a qualifi ed worker. The purpose of the article is to analyse the educational programs of domestic, English and Finnish schools in the fi eld of fashion design of leading European higher educational institutions. Methods of scientifi c knowledge applied: theoretical analysis and synthesis of pedagogical phenomena, study, and generalization of pedagogical experience, comparative analysis, activity approach. The main components of the formation of professional education of a graduate were determined: professional skill, professional culture; creative, collective and humanistic character of professional activity. It was established that the domestic level of professional education in the fi eld of clothing design is practically in no way inferior to higher educational institutions in developed countries. The advantage was the focus on professional skills (individual and collective), practical use of the results of professional education in well-known design studios, fashion houses, fashion industry enterprises, creative unions of Ukraine, exhibition environment enhances the professional culture of future specialists. Domestic design education does not cover such issues of European design. Key words: educational program; fashion design; European higher educational institutions; components of the educational program.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37411
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО.pdf564.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.