Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37434
Title: Дослідження гендерної соціалізації дітей дошкільного віку в контексті суспільно-історичного розвитку суспільства
Other Titles: Study of gender socialization of preschool children in the context of socialand- Historical development of society
Authors: Карнаух, Л. П.
Кравчук, Н.П.
Keywords: гендерна соціалізація, особистість, суспільство, культура
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Карнах, Л. П. Дослідження гендерної соціалізації дітей дошкільного віку в контексті суспільно-історичного розвитку суспільства [Текст] / Л. П. Карнах, Н. П. Кравчук // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 170-174. – Бібліогр.: с. 173 (7 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація Актуальність дослідження полягає в тому, що гендерна соціалізація особистості знaчнoю мiрoю визначається coцiaльними oчiкувaннями, ocoбливocтями культури, трaдицiй, вихoвaння в межах сус- пільства як макросередовища становлення дитини дошкільного віку. Аналіз генезису гендерних досліджень в контексті суспільно-історичного розвитку суспільства окреслює сучасні проблеми гендерної соціалізації особистості та педагогічні складові цієї проблематики. Тому мета статті полягає у розкритті особливостей гендерної соціалізації особистості дошкільника в контексті суспільно-історичного розвитку суспільства. Роз- криті загальні тенденції психолого-педагогічних досліджень в руслі гендерної проблематики за допомогою методів системно-структурного аналізу, порівняння, узагальнення педагогічних, психологічних, етнографіч- них наукових джерел. Досліджено суспільно-історичний аспект розвитку суспільства, в межах якого відбува- ється гендерне становлення особистості. Виявлено взаємозалежність між рівнем розвитку суспільства та його ставленням до дітей загалом та процесом гендерної соціалізації зокрема. Аналіз різних джерел дає підстави стверджувати, що у різні історичні періоди розвитку суспільства ставлення до дітей, особливості формування навичок міжстатевого спілкування змінювалося. Історично-педагогічний аналіз окреслює соціальні і куль- турні особливості гендерної соціалізації. Проаналізовані дослідження дають змогу дійти висновків про те, що розвиток суспільства ускладнює сфери життєдіяльності особистості дитини дошкільного віку, впливає на процес соціалізації і підвищує її цінність в культурі. Ключові слова: гендерна соціалізація; особистість; суспільство; культура.
Abstract. The relevance of the study arises because of the need to consider gender socialization of the individual from the positions of social expectations, cultural characteristics, traditions, education within society as a macroenvironment of preschool children. Analysis of the genesis of gender research in the context of socialand- historical development of society outlines the current problems of gender socialization of the individual and the pedagogical components of this issue. Therefore, the purpose of the article is to reveal the features of gender socialization of the preschooler in the context of social-and-historical development of society. The author reveals general tendencies of modern researches in the sphere of gender problems and with the help of systemic-andstructural analysis, comparison and generalization of pedagogical, psychological and ethnographic scientifi c sources investigates a social-and-historical aspect of development of society where gender formation of the person takes place. It was found in particular that at diff erent stages of development of society, children in the process of gender socialization had common methods and goals of parental infl uence including training the obedience, responsibility for participation in household activities and in the performance of household duties; training the elder siblings to care for younger ones; forming the need to achieve results through competition and evaluation of the quality of performance; fostering independence, the ability to take care of themselves, not to depend on the help of others, to meet own needs and desires. The interdependence between the level of development of society and its attitude to children in general and the process of gender socialization in particular is revealed. The analysis of various sources gives grounds to assert that in diff erent historical periods of society's development the attitude to children and the formation of skills of intersex communication were changing. The study of childhood history revealed a consistent rapprochement between a child and an adult. The analyzed researches allow us to conclude that the development of society complicates the spheres of life of the preschool child, aff ects the process of socialization and increases its value in culture. The combination of historical and pedagogical approaches with the achievements of modern science will provide real opportunities for the development of eff ective methods of forming valuable attitude towards preschool children. Key words: gender socialization; personality; society; culture.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37434
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДОСЛІДЖЕННЯ ГЕНДЕРНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ.pdf587.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.