Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37472
Title: Організаційно-педагогічні умови формування розвиваючого середовища закладу загальної середньої освіти
Other Titles: Organizational and pedagogical conditions of formation of the developing Environment of general secondary education institution
Authors: Кришінець-Андялошій, К. О.
Keywords: заклад загальної середньої освіти, розвиваюче освітнє середовище, професійний розвиток
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Кришінець-Андялошій, К. О. Організаційно-педагогічні умови формування розвиваючого середовища закладу загальної середньої освіти [Текст] / К. О. Кришінець-Андялошій // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 199-203. – Бібліогр.: с. 202-203 (11 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. В статті обґрунтовано організаційно-педагогічні умови розвитку формування розвиваючого середовища закладу загальної середньої освіти. Мета статті: обґрунтувати організаційно-педагогічні умови формування розвиваючого середовища закладу загальної середньої освіти. Використано наступні методи на- укового дослідження: аналіз наукових джерел – з метою з’ясування теоретичних засад розвитку освітнього середовища закладу загальної середньої освіти; абстрагування для виявлення властивостей, ознак, зв'язків компонентів освітнього середовища; систематизація і узагальнення – для формулювання висновків. Визна- чено, що організаційно-педагогічними умовами формування розвиваючого середовища школи виступає ор- ганізація внутрішньошкільної системи професійного розвитку педагогічного персоналу; створення в школі організаційних структур, які передбачають партисипативне управління; перехід до матричної моделі управ- ління школою спільне програмування майбутньої інноваційної діяльності через проведення організаційно-ді- яльнісних ігор та подібних до них заходів (семінарів, педради тощо); організація інноваційної роботи школи з реалізації національно-регіонального компоненту змісту освіти; забезпечення активної і різнобічної взаємодії внутрішнього середовища освітньої установи зі зовнішнім середовищем; використання в управлінні школою моніторингу її розвитку, орієнтованого на спеціально розроблену систему показників, що враховує специфі- ку освітнього середовища конкретної школи; підтримка управління розвитком школи засобами зовнішнього освітньо-управлінського консалтингу. Ключові слова: заклад загальної середньої освіти; розвиваюче освітнє середовище; професійний роз- виток.
Abstract. The article substantiates the organizational and pedagogical conditions for the development of formation of the developmental environment of the general secondary education institution. The purpose of the article: to substantiate the organizational and pedagogical conditions for the formation of the developmental environment of the institution of general secondary education. The following methods of scientifi c research are used: analysis of scientifi c sources – in order to clarify the theoretical foundations of the educational environment of general secondary education; abstraction to identify the properties, characteristics, connections of the components of the educational environment; systematization and generalization – to formulate conclusions. It is determined that the organizational and pedagogical conditions for the formation of the developmental environment of the school is the organization of the intra-school system of professional development of pedagogical staff ; creation of organizational structures in the school that provide participatory management; transition to a matrix model of school management joint programming of future innovation activities through organizational and activity games and similar events (seminars, pedradas, etc.); organization of innovative work of the school on the implementation of the national-regional component of the content of education; ensuring active and versatile interaction of the internal environment of the educational institution with the external environment; use in school management of monitoring its development, focused on a specially developed system of indicators that takes into account the specifi cs of the educational environment of a particular school, support for school development management through external educational and management consulting. The method of nominal groups and the method of group discussion, the method of collective programming, methods of preparation and carrying out of various actions of joint programming are characterized. It is emphasized that to ensure the developmental environment of general secondary education it is necessary to use educational and pedagogical consulting. Active implementation of various innovations in the life of the school requires a rapid reorientation of the educational process, taking into account the latest advances in science and practice. The purpose of external educational and pedagogical consulting is to form a unifi ed approach to the organization of administrative, methodological, psychological and pedagogical activities of schools, gymnasiums and lyceums taking into account the changing social situation with a focus on the achievements of psychological and pedagogical science. Key words: general secondary education institution; developing educational environment; professional development.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37472
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ.pdf708.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.