Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37498
Title: Напрями вдосконалення вітчизняної системи підготовки вчителів іноземних мов на основі досвіду США
Other Titles: Directions for renewal of the Ukrainian system of foreign language teacher Education on the basis of US experience
Authors: Леврінц, М.І.
Keywords: майбутній учитель, США, іншомовна педагогічна освіта, професійна підготовка вчителів іноземних мов;, система
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Леврінц, М. І. Напрями вдосконалення вітчизняної системи підготовки вчителів іноземних мов на основі досвіду США [Текст] / М. І. Леврінц // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – №Вип. 1 (48). – С. 221-224. – Бібліогр.: с. 224 (8 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Модернізація вітчизняної освітньої галузі об’єктивується необхідністю досягнення її узгодженості зі світовим освітнім процесом. Мета статті полягає в окресленні напрямів удосконалення вітчизняної системи підготовки вчителів іноземних мов на основі використання прогресивного досвіду США. Дослідження виконане із застосуванням методів компаративного аналізу і наукової екстраполяції. З’ясовано, що модернізацію системи іншомовної педагогічної освіти України необхідно здійснювати за концептуальним, законодавчим та організаційно-змістовим напрямами, на державному, інституційному й особистісному рівнях. У теоретичному плані перегляду підлягають методологічні, концептуальні, термінологічні, філософсько- епістемологічні аспекти розвитку вітчизняної системи педагогічної освіти, а в практичному – можливості творчого впровадження інноваційних ідей в освітньому процесі консолідованими зусиллями його учасників. Модернізацію системи іншомовної педагогічної освіти необхідно здійснювати на кількох рівнях: державному, інституційному й особистісному. Аспектами, що потребують модернізації, є концептуальний, законодавчий та організаційно-змістовий. Ключові слова: іншомовна педагогічна освіта; професійна підготовка вчителів іноземних мов; майбутній учитель; система; США.
Abstract. The need for renewal of Ukraine’s education is objectifi ed by the necessity to reach its compatibility with the global educational process. The article aims at outlining the trajectories of renewal of the national system of foreign language teacher education based on the experience of the USA. In the study the methods of comparative analysis and extrapolation were utilised. It was concluded that transformation of the foreign language teacher education system in Ukraine should be carried out along conceptual, legislative and organizational-content strands, at the state, institutional and personal levels. At the state level: development of legislative basis that would stipulate the establishment and work of professional public agencies in the sphere of foreign language teacher education; development and implementation of standards of foreign language teacher preparation; monitoring the quality of language teacher preparation and certifi cation of its applicants by autonomous professional organizations; reconsideration of specializations and qualifi cations of specialists in the fi eld of foreign languages in accordance with the requirements of the labour market; preparation of foreign language acquisition specialists («foreign language pedagogical linguistics») as a subspecialisation of «applied linguistics»; introduction of pedagogical internship. At the institutional level: diversifi cation of forms and types of educational programmes (academically oriented/ applied, interdisciplinary, multilevel, combined); introduction of interdisciplinary educational programmes with integrated teaching of disciplines and foreign/second languages; diversifi cation of didactic approaches to the development of language teachers’ professional competencies; increasing the number of credits allocated for school practicum and rationalization of its organizational forms and didactic approaches; development of integrated courses with the parallel study of foreign languages and the content of professional disciplines. At the personal level: developing student teachers’ motivation, the need for continuous professional development. Key words: foreign language teacher education; professional preparation; student teacher; system; USA.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37498
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ВІТЧИЗНЯНОЇ.pdf566.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.