Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37501
Title: Комунікативні вправи в удосконаленні іншомовної мовленнєвої компетентності майбутніх педагогів
Other Titles: Communicative tasks for improving foreign language speaking competence Of prospective teachers
Authors: Лобачова, І. М.
Keywords: іншомовна мовленнєва комунікація, комунікативні вправи, майбутній педагог, мовленнєва ситуація, комунікативно-вмотивоване спілкування
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Лобачова, І. М. Комунікативні вправи в удосконаленні іншомовної мовленнєвої компетентності майбутніх педагогів [Текст] / І. М. Лобачова // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 231-234. – Бібліогр.: с. 233 (5 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Статтю присвячено проблемі імплементації комунікативних вправ на заняттях з іноземної мови для вдосконалення іншомовної мовленнєвої компетентності майбутніх педагогів. Визначено, що акту- альність розвідки детерміновано затребуваністю розгляду окресленої проблеми для підвищення рівня ово- лодіння англійською мовою з метою особистісних і кар’єрних перспектив майбутніх педагогів. Мета статті – теоретико-практичне обґрунтування використання комунікативних вправ під час вивчення англійської мови на заняттях з іншомовної підготовки майбутніх педагогів у закладах вищої освіти. У статті проаналізовано доцільність застосування комунікативних завдань для вдосконалення іншомовної мовленнєвої компетентнос- ті студентів; запропоновано вправи на комунікацію, що передбачають створення життєвих ситуацій іншомов- ного спілкування; обґрунтовано ефективність використання цих вправ для вдосконалення іншомовної мов- леннєвої компетентності майбутніх педагогів. Для реалізації окресленої мети в науковій статті використано такі методи дослідження: узагальнення, аналіз і синтез, описовий метод, що дозволили детально розглянути запропоновану проблему та дійти обґрунтованих висновків щодо специфіки вивчення іноземної мови через систему комунікативних вправ. З’ясовано, що постійний пошук нових засобів викладання, розробка більш ефективних прийомів роботи мають практичне значення в підвищенні мотивації до вивчення іноземної мови та автоматизації досвіду її вживання. Запропоновані види комунікативних вправ створюють найбільш спри- ятливі умови для формування мовних навичок, стимулюють механізми мимовільного запам’ятовування, а також передбачають одночасне вирішення певних методичних, лінгвістичних і психологічних завдань. Ключові слова: іншомовна мовленнєва комунікація; комунікативні вправи; майбутній педагог; мовлен- нєва ситуація; комунікативно-вмотивоване спілкування.
Abstract. The article deals with the implementation of communicative exercises in foreign language classes to improve the foreign language speaking competence of prospective teachers. The relevance of the article is determined by the need to consider the outlined problem for increasing the level of English language profi ciency in order to personal and career prospects of prospective teachers. The purpose of the article is a theoretical and practical justifi cation for the use of communicative exercises in the study of English in foreign language classes for prospective teachers in higher education. To achieve this goal it is necessary to solve the following tasks: 1) to analyze the effi ciency of using communicative tasks to improve students’ foreign language speaking competence; 2) to off er exercises for communication, which provide for the creation of life situations of foreign language communication; 3) to substantiate the effi ciency of using these exercises to improve foreign language speaking competence of future teachers. To achieve this purpose the following research methods are used in the scientifi c article: generalization, analysis and synthesis, descriptive method, which allow to consider in detail the proposed problem and come to important conclusions. It is determined that the specifi city of learning a foreign language is to create an artifi cial language environment, which is absent in practice in most cases. Foreign language space is extremely important for the realization of one of the factors infl uencing the acquisition of a foreign language – the speed of establishing associative language connections. It is found out that in the communicative environment both the conscious training of vocabulary and grammar, and the necessary language tools accumulate during communicative activities intuitively. The speed of appropriate language reactions, a sense of language are developed in this activity (phonetic, lexical, grammatical aspects). The permanent search for new teaching aids, the development of more eff ective methods of work are of practical importance for increasing the student’s motivation to learn a foreign language and automate the experience of its using. The proposed types of communication exercises create the most adequate conditions for the formation of language skills, stimulate the mechanisms of involuntary memorization, as well as provide for the solution of certain methodological, linguistic and psychological problems. Key words: foreign language communication; communicative exercises; prospective teacher; speech situation; communicative and motivated communication.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37501
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОМУНІКАТИВНІ ВПРАВИ В УДОСКОНАЛЕННІ.pdf560.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.