Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37502
Title: Специфіка підготовки майбутніх учителів початкової школи до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти
Other Titles: Specifics of preparing of future primary school teachers for the Professional activity in conditions of inclusive education
Authors: Лоїк, Г. Б.
Вихрущ, В.О.
Брижак, Н.Ю.
Keywords: майбутні вчителі початкової школи, інклюзія, інклюзивна освіта, специфіка підготовки, інноваційні методи
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Лоїк, Г. Б. Специфіка підготовки майбутніх учителів початкової школи до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти [Текст] / Г. Б. Лоїк, В. О. Вихрущ, Н. Ю. Брижак // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 235-238. – Бібліогр.: с. 237 (7 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Реформування освіти в Україні є необхідною умовою підготовки висококваліфікованих фахів- ців. Це стосується і інклюзивної освіти. Модернізація та оновлення освітньої системи України забезпечуєть- ся шляхом впровадження новітніх технологій. Саме новітні технології сприяють якісній підготовці вчителів початкової школи. Особливе місце в такій підготовці займає підготовка вчителів, які спроможні працювати в інклюзивному середовищі. Проблема роботи з дітьми, які мають відхилення в фізіологічному і фізичному розвитку є актуальною. Її актуальність пояснюється тим, що в Україні народжується все більша кількість ді- тей з різними вадами. Цьому є багато причин, але вчителям потрібно готувати дітей до життя, до професійної реалізації. Але їх підготовка вимагає специфічних методів і засобів навчання і виховання. Тому метою до- слідження є визначення ефективних шляхів якісної підготовки майбутніх учителів до роботи в інклюзивному середовищі. Для дослідження готовності майбутніх учителів до роботи в інклюзивному середовищі були ви- користані теоретичні та емпіричні методи дослідження. Результатами дослідження є визначення специфіки підготовки вчителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі для розробки шляхів покращен- ня такої підготовки. Ключові слова: майбутні вчителі початкової школи; інклюзія; інклюзивна освіта; специфіка підготовки; інноваційні методи.
Abstract. Education reform in Ukraine is a necessary condition for the training of highly qualifi ed specialists. This also applies to inclusive education. Modernization and renewal of the educational system of Ukraine is provided through the introduction of new technologies. It is the latest technologies that contribute to the quality training of primary school teachers. A special place in such training is the training of teachers who are able to work in an inclusive environment. The problem of working with children with abnormalities in physiological and physical development is relevant. Its relevance is explained by the fact that in Ukraine an increasing number of children with various disabilities are born. There are many reasons for this, but teachers need to prepare children for life, for professional realization. Their preparation requires specifi c methods and tools of teaching and education. Therefore, the aim of the study is to identify eff ective ways of quality training of future teachers to work in an inclusive environment. The following methods were used to study the readiness of future teachers to work in an inclusive environment: theoretical − synthesis, analysis, generalization; empirical - observations, conversations, questionnaires, testing, interviews, surveys, pedagogical experiment (ascertaining and formative); methods of mathematical statistics (Fisher’s F-test). The results of the study are to determine the specifi cs of the preparation of primary school teachers to work in an inclusive environment to develop ways to improve such training. The further directions of research: improvement of educational programs, development of modern techniques of the personal plan, developing scenarios of various games. Key words: future primary school teachers; inclusion; inclusive education; specifi cs of training; innovative methods.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37502
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СПЕЦИФІКА ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ.pdf554.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.