Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37504
Title: Педагогічні умови розвитку організаційної культури студентської спільноти коледжу
Other Titles: Pedagogical conditions for the development of the organizational culture Of the college student community
Authors: Маргітич, А. І
Keywords: студентська спільнота, організаційна культура, коледж
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Маргітич, А. І. Педагогічні умови розвитку організаційної культури студентської спільноти коледжу [Текст] / А. І. Маргітич // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 245-249. – Бібліогр.: с. 248-249 (13 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства;
Abstract: Анотація. Актуальність дослідження визначається тим, що розвиток і вдосконалення досвіду духовного буття і духовного дорослішання студентів особливо актуально в період їх професійно-особистісного станов- лення, коли вони готові акумулювати досвід людського буття і освоювати світ у вигляді знань, цінностей і смислів. Мета статті: обґрунтувати педагогічні умови розвитку організаційної культури студентської спільно- ти коледжу в полікультурному середовищі. Для реалізації поставлених завдань застосовано методи наукового дослідження: аналіз документальних і наукових джерел – з метою визначення компонентів організаційної культури студентської спільноти та виокремлення властивостей, які характеризують студентську спільноту як «колективний суб’єкт»; систематизацію і групування інформаційного матеріалу – для виявлення особливос- тей полікультурного освітнього середовища коледжу; узагальнення – для формулювання висновків. Визна- чено, що організаційна культура студентської спільноти визначається як субкультура організаційної культури коледжу в цілому, що є системою матеріальних і духовних цінностей, припущень, переконань, очікувань, норм і зразків поведінки, які поділяють і підтримують більшість студентів, а також визначають їх дії та вза- ємодії в межах та поза громадою, в повсякденній діяльності та майбутній кар’єрі. Наголошено, що особливим є формування організаційної культури студентської спільноти коледжу, який здійснює освітню діяльність в умовах полікультурності. Виявлено умови, які впливають на духовне збагачення студента та організаційну культуру студентської спільноти: психолого-педагогічні і полікультурні. Ключові слова: студентська спільнота; організаційна культура; коледж.
Abstract. The relevance of the study is determined by the fact that the development and improvement of the experience of spiritual life and spiritual maturation of students is especially important in the period of their professional and personal development, when they are ready to accumulate human experience and master the world in knowledge, values and meanings. The purpose of the article: to substantiate the pedagogical conditions for the development of organizational culture of the college student community in a multicultural environment. To implement the tasks, research methods were used: analysis of documentary and scientifi c sources – in order to determine the components of the organizational culture of the student community and highlight the properties that characterize the student community as a «collective entity»; systematization and grouping of information material – to identify features of the multicultural educational environment of the college; generalizations – to formulate conclusions. It is determined that the organizational culture of the student community is a subculture of the organizational culture of the college as a whole, which is a system of material and spiritual values, assumptions, beliefs, expectations, norms and patterns of behavior that share and support most students, and defi ne their actions and interactions within and outside the community, in daily activities and future careers. It is emphasized that the formation of the organizational culture of the student community of the college, which carries out educational activities in a multicultural environment, is special. The pedagogical potential of the multicultural educational environment of the college is characterized as a dynamic education, which is characterized by a set of educational, upbringing, communicative and refl ective resources, aimed at enriching the spiritual experience of students representing diff erent ethnic, religious and socioeconomic groups, their assimilation of general cultural and national values and successful socialization in society. The factors infl uencing the spiritual enrichment of the student and the organizational culture of the student community are identifi ed: psychological, pedagogical and multicultural. Key words: student community; organizational culture; professional college.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37504
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ.pdf575.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.