Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37588
Title: До питання адаптації процесу вивчення іноземної мови в університеті до потреб представників національних меншин України в умовах пандемії Сovid-19
Other Titles: On the problem of adjustment of foreign language learning process at Universities to the needs of ethnic minorities of Ukraine under the conditions Of the covid-19 pandemic
Authors: Осадча, Наталія Василівна
Keywords: навчання, національні мешини, студент, карантин, викладач, онлайн
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Осадча, Н. В. До питання адаптації процесу вивчення іноземної мови в університеті до потреб представників національних меншин України в умовах пандемії Сovid-19 [Текст] / Н. В. Осадча // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 311-314. – Бібліогр.: с. 313-314 (10 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Метою нашого дослідження є обґрунтування необхідності адаптації процесу вивчення іно- земної мови в університеті до потреб представників національних меншин України в умовах онлайн-навчан- ня, перехід на яке було викликано пандемією Covid-19, та вивчення нової ролі викладача іноземної мови в університеті, який працює з аудиторією представників національних меншин, що є актуальним для України загалом та, зокрема, Закарпаття як багатонаціонального регіону. У статті використано метод аналогій, кому- нікативний, соціально-психологічний метод, методи спостереження, контент-аналізу, метод дослідження осо- бистості, соціометрії, метод вивчення рольової поведінки тощо. У нашому дослідженні акцентується увага на нових умовах надання освітніх послуг у закладах вищої освіти, зокрема внаслідок переходу навчання в онлайн-простір через карантин, спричинений пандемією коронавірусу у світі загалом і в Україні, зокрема. Обґрунтовуються необхідності адаптації процесу вивчення іноземної мови в університеті представниками національних меншин України в умовах онлайн-освіти, викликаної пандемією Covid-19. Ключові слова: навчання; онлайн; викладач; студент; національні мешини; карантин.
Abstract. The research focuses on substantiating the necessity of adjusting the process of teaching and learning a foreign language at universities to the needs of ethnic minorities under the conditions of online training, introduced due to the Covid-19 pandemic. We have studied a new role of a foreign language university teacher working with ethnic minority students, which is relevant for Transcarpathia, in particular, as a multiethnic region of Ukraine. In our research, we have used the method of analogical reasoning, communicative, social and psychological one, methods of observation, content analysis, personality study, sociometry, role behaviour study etc. The materials studied in the course of our research allow us to draw the following conclusions. We believe that, under the present conditions of providing educational services online, only the search for new forms and methods of teaching as well as new lesson content will contribute to the implementation of an eff ective personality-oriented approach in a foreign language learning process. On the one hand, a modern teacher must not only have excellent pedagogical skills, but also be familiar with the latest online teaching technologies, it is impossible to imagine a full-fl edged educational process without. Accordingly, the syllabi need to be updated, taking into account the requirements of the time and the experience gained. On the other hand, students can form their own electronic databases for learning and improving their foreign language skills, in particular, use literature in their native languages, which might become an impetus and a motivation for ethnic minority students to learn foreign languages with greater enthusiasm. Key words: training; online; teacher; student; ethnic minorities; quarantine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37588
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДО ПИТАННЯ АДАПТАЦІЇ ПРОЦЕСУ.pdf562.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.