Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37681
Title: Особливості створення освітнього середовища на засадах самоорганізації й інтеграції природничих наук, цифрової трансформації та комп'ютерних технологій
Other Titles: Features of creating an educational environment based on self-organization And integration of natural sciences, digital transformation and computer Technology
Authors: Трифонова, О. М.
Keywords: освітнє середовище, інтеграція природничих наук, самоорганізація, цифрова трансформація, комп’ютерні технології
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Трифонова, О. М. Особливості створення освітнього середовища на засадах самоорганізації й інтеграції природничих наук, цифрової трансформації та комп'ютерних технологій [Текст] / О. М. Трифонова // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 410-413. – Бібліогр.: с. 412-413 (12 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Сучасне суспільство характеризується швидкими темпами зміни переважної більшості сфер його існування. Ці тенденції визначають зміну вимог до процесу отримання, перетворення, зберігання, транс- формації, передачі інформації у процесі навчання у закладах освіти. Так як освіта повинна носити випе- реджальний характер, то вдосконалення вимагає модель освітнього середовища. Метою статті є створен- ня освітнього середовища, функціонал якого б базувався на засадах інтеграції природничих наук, цифрової трансформації та комп’ютерних технологій. Для досягнення поставленої мети були використані методи ана- лізу і синтезу наукової, методичної літератури; узагальнення передового педагогічного досвіду; моделювання структури синергетично орієнтованого освітнього середовища. У статті визначені необхідні умови самоорга- нізації, запропонована структура синергетично орієнтованого освітнього середовища та схема інтегрованого робочого тіла, як приклад інтеграції знань з природничих і технічних наук. Ключові слова: освітнє середовище, інтеграція природничих наук, самоорганізація, цифрова трансфор- мація, комп’ютерні технології.
Abstract. Modern society is characterized by rapid changes in the vast majority of its spheres of existence. These trends determine the changing requirements for the process of obtaining, transforming, storing, transforming, transmitting information in the process of learning in educational institutions. Education must be advanced. In these conditions, the model of the educational environment requires improvement. The purpose of the article is to create an educational environment. The functionality of the environment should be based on the principles of integration of natural sciences, digital transformation and computer technology. Various methods were used to achieve this goal. We analyzed and synthesized scientifi c and methodological literature. We have summarized the best pedagogical experience. The ratio of the development of experimental science and science, and accordingly technology and science determines the level of contradiction between theory and experiment, between theory and life, between theory and practice and is a measure of the development of science. We modeled the structure of a synergistically oriented educational environment. The article identifi es the necessary conditions for self-organization. We proposed a structure of a synergistically oriented educational environment. We have developed a scheme of an integrated working body as an example of the integration of knowledge from the natural and technical sciences. The content of learning in a synergistically oriented educational environment involves the creation of nonequilibrium, probabilistic problem situations. Their solution requires the involvement of verbal, abstract-logical, fi gurative-intuitive, emotionalcognitive resources of students. At the same time, they have to look for a meaningful answer to the problem not within a narrowly specialized subject, but in terms of integrating knowledge of a range of natural sciences and, as time demands, digital transformation and computer technology. Key words: educational environment; integration of natural sciences; self-organization; digital transformation; computer technologies.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37681
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО.pdf581.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.