Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37685
Title: Особливості підготовки майбутніх викладачів педагогіки до викладання курсу "Дидактика"
Other Titles: Peculiarities of training of future teachers of pedagogy for teaching the Course «didactics»
Authors: Фізеші, Октавія Йосипівна
Keywords: педагогіка, дидактика, методика викладання, викладач педагогіки
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Фізеші, О. Й. Особливості підготовки майбутніх викладачів педагогіки до викладання курсу "Дидактика" [Текст] / О. Й. Фізеші // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 423-426. – Бібліогр.: с. 425-426 (9 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Важливою умовою реформування педагогічної освіти є підготовка висококваліфікованих ви- кладачів закладів вищої освіти, які здатні втілити програмні завдання та реалізувати вимоги професійних, га- лузевих стандартів та освітніх програм в освітньому процесі закладів педагогічної освіти. Мета дослідження – узагальнити особливості підготовки майбутніх викладачів педагогіки до викладання курсу «Дидактика» в системі професійної освіти майбутніх учителів початкової школи. Методи дослідження: метод теоретичного аналізу нормативних освітніх документів та навчально-методичної літератури з питань методики викладання педагогіки у закладах вищої педагогічної освіти; методи узагальнення, систематизації для формулювання ви- сновків наукового дослідження. Більшість освітніх програм підготовки фахівців за другим (магістерським) рівнем за педагогічними спеціальностями передбачають присвоєння кваліфікації «викладач педагогіки», що вимагає його ґрунтовної теоретико-методичної та практичної підготовки до викладання педагогічних дис- циплін. Тому важливим у цьому контексті є вивчення методики викладання розділу педагогіки «Дидактика», що включає ознайомлення майбутніх викладачів педагогіки з основними цілями та завданнями курсу, його структурою, особливостями побудови робочої програми з дисципліни, переліком розділів і тем, рекомендова- них до вивчення майбутніми вчителями початкової школи; оволодіння найбільш раціональними формами та методами організації аудиторної та позааудиторної роботи студентів, особливостями здійснення діагностики результатів навчальних досягнень з курсу «Дидактика». Ключові слова: педагогіка; дидактика; методика викладання; викладач педагогіки.
Abstract. An important condition for reforming pedagogical education is the training of highly qualifi ed teachers of higher education institutions who are able to implement program objectives and implement the requirements of professional, industry standards and educational programs in the educational process of pedagogical education institutions. Article’s purpose is to generalize the features of training future teachers of pedagogy to teach the course «Didactics» in the system of professional education of future primary school teachers. Methods applied: the method of theoretical analysis of normative educational documents and educational-methodical literature on methods of teaching pedagogy in institutions of higher pedagogical education; methods of generalization, systematization for formulating the conclusions of scientifi c research. Most educational programs for the training of specialists at the second (master's) level in pedagogical specialties provide for the assignment of the qualifi cation «teacher of pedagogy», which requires his thorough theoretical and methodological and practical preparation for teaching pedagogical disciplines. Therefore, it is important in this context determination of methods of teaching the section of pedagogy «Didactics», which includes acquaintance of future teachers of pedagogy with the main goals and objectives of the course, its structure, features of the work program on the discipline, a list of sections and topics recommended for future primary school teachers; mastering the most rational forms and methods of organizing classroom (lectures, seminars, micro-teaching, modeling of pedagogical situations, etc.) and extracurricular (pedagogical observation of the real pedagogical process in primary school, acquaintance with pedagogical and methodological literature, study of advanced pedagogical experience, etc.) work of students, features of diagnostics of results of educational achievements from a course «Didactics». Preparation for teaching «Didactics» is an important component of professional training of future teachers of pedagogy in higher pedagogical education, which provides targeted, systematic and comprehensive mastery of knowledge of didactics and methods of its teaching in higher education and training the teacher's personality with a high level of scientifi c knowledge. organization of the process of knowledge transfer to applicants for institutions of higher pedagogical education. Key words: pedagogy; didactics; teaching methods; teacher of pedagogy.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37685
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ.pdf567.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.