Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37929
Назва: Конкурентне середовище на ринку органічних продуктів за умов глобалізації
Автори: Міняйло, Олександр
Нестерець, Анна
Ключові слова: органічний ринок, конкуренція, структура виробництва, глобалізація, конкурентні відносини
Дата публікації: 2020
Видавництво: ДВНЗ "УжНУ"
Бібліографічний опис: Міняйло, О. Конкурентне середовище на ринку органічних продуктів за умов глобалізації / О. Міняйло, А. Нестерець // Геополітика України: історія і сучасність : зб. наук. пр. / редкол.: Л. М . Газуда (гол. ред.), І. В. Артьомов та ін. – Ужгород : ДВНЗ "УжНУ", 2020. – Вип. 2 (25). – С. 191–203. – Бібліогр. : с. 199–203 (30 назв).
Серія/номер: Геополітика України: історія і сучасність;
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто основні тенденції розвитку органічного ринку в Україні за умов трансформації аграрного виробництва. Аналізується струк тура внутрішнього ринку органічних продуктів, інструменти регулювання органічного сектору економіки, проблеми, які обмежують його конкуренто спроможність, базові конкурентні стратегії компаній на зазначеному ринку. Авторами розкрито вплив глобалізації на розвиток конкурентного середовища на ринку органічних продуктів України. Визначено напрями вдосконалення дер жавної політики стимулювання зазначеного ринку в Україні.
The main tendencies of development of the market of organic products in Ukraine under conditions of transformation of agricultural production are considered in the article. The analysis was made of the structure of the domestic market of organic products, tools for regulating the organic sector of the economy, the problems that limit its competitiveness. The authors reveal the impact of globalization on the devel opment of a competitive environment in the market of organic products of Ukraine. It is proved that the organic sector with its infrastructure has been formed in Ukraine. On the example of vertically integrated companies, basic competitive strategies based on M. Porter’s theory «Cost leadership, differentiation and spe cialization» are revealed. It is established that the restraining factor in the devel opment of organic production is lower yields compared to traditional production. At the same time, food security is most at risk in less developed countries because low-income farmers cannot continue to spend the resources needed to maintain yields in conventional or organic systems and fall into the poverty gap. It was found that the macroeconomic conditions for the functioning of national produc ers of organic products are characterized by a complicated business environment, increased competition in national and global markets In order to improve the system of state support for the development of the market of organic products in Ukraine, it is proposed to create and develop clusters as an innovative means of cooperation between companies. It is determined that the agricultural sector of Ukraine faces a number of problems that hamper the competitiveness of the industry. A number of measures have been proposed, the implementation of which will help increase the competitiveness of the market of organic products in Ukraine. The directions of improvement of the state policy of stimulation of the market of organic products in Ukraine are defined. Keywords: organic market, competition, production structure, globalization, , competitive relations.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37929
ISSN: 2078-1431
Розташовується у зібраннях:Геополітика України: історія і сучасність. Вип. 2 (25) 2020

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
КОНКУРЕНТНЕ СЕРЕДОВИЩЕ.pdf1.58 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.