Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37984
Назва: Адаптація сфери освіти до вимог Болонського процесу в асоційованих з ЄС країнах
Автори: Шелемба, М. М.
Ключові слова: Болонський процес, вища освіта, європейська інтеграція, гармонізація сфери вищої освіти
Дата публікації: 2018
Видавництво: ДВНЗ "УжНУ"
Бібліографічний опис: Шелемба, М. М. Адаптація сфери освіти до вимог Болонського процесу в асоційованих з ЄС країнах / М. М. Шелемба // Міжнародний науковий вісник : зб. наук. пр. / ред. кол. І. В. Артьомов (голова) та ін. – Ужгород : ДВНЗ "УжНУ", 2018. – Вип. 1 (17). – С. 64–75. – Бібліогр. : с. 74–75 (10 назв).
Серія/номер: Міжнародний науковий вісник;
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено зіставлення рівня інтеграції сфери вищої освіти до ви мог Болонського процесу в Україні, Молдові та Грузії. Доведено, що адаптація до вимог Болонського процесу у сфері вищої освіти є важливим кроком європей ської інтеграції вказаних країн у межах їхнього партнерства з ЄС. Дослідже но характеристику та хронологію дій, пов’язаних з гармонізацією сфери вищої освіти країн-учасників Болонського процесу. Виявлено, що Україна, Молдова та Грузія як учасники Болонського процесу, запровадили і продовжують реалізову вати основні ключові напрями загальноєвропейської освітньої інтеграції.
The article compares the level of integration of the sphere of higher education with the requirements of the Bologna Process in Ukraine, Moldova and Georgia. It is proved that the adaptation of the requirements of the Bologna Process in the fi eld of higher education is an important step in the European integration of these countries in their partnership with the EU. The article describes the characteristics and the list of activities related to the harmonization of the sphere of higher education of the coun tries participating in the Bologna process, among which: - application of the European Credit Transfer System and its key documents in higher education institutions; - the introduction of a two-cycle system of higher education; - implementation of quality control of education; - facilitating the mobility of students, teachers and other staff of national higher education institutions, aimed at mutually enriching European experience; - orientation of higher education on the provision of employment of graduates of higher educational establishments; - promoting the European dimension of higher education (or creating conditions for the attractiveness of the European higher education system). It was discovered that Ukraine, Moldova and Georgia, as participants in the Bolo gna process, introduced and continue to implement key areas of pan-Europe educational integration. The path of reforms in the fi eld of improving the national education systems of these countries was considered, and the signifi cant advantages of Georgia and Moldova were recognized. In Ukraine, unlike the other two, reforms in this area are being implemented more slowly due to the lack of suffi cient funding, not enough successful methodological, personnel and legislative support for innovation. Although there is a process of unsustainable development both in terms of harmonization of the legislative sphere in Ukraine and in relation to the organizational direction. Key words: Bologna process, higher education, European integration, harmoniza tion of the sphere of higher education.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37984
ISSN: 2218-5348
Розташовується у зібраннях:Міжнародний науковий вісник. Випуск 1 (17) 2018

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Шелемба М.М.,.pdf325.8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.