Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37985
Title: Академічна мобільність як пріоритетний напрям у процесі підготовки фахівця з міжнародних відносин
Authors: Вовканич, Іван Іванович
Свеженцева, Оксана Іванівна
Keywords: Болонський процес, інтеграція, заклади вищої освіти, ДВНЗ «УжНУ», міжнародна академічна мобільність, європейський освітній простір
Issue Date: 2018
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Вовканич, І. І. Академічна мобільність як пріоритетний напрям у процесі підготовки фахівця з міжнародних відносин / І. І. Вовканич, О. І. Свєженцева // Міжнародний науковий вісник : зб. наук. пр. / ред. кол. І. В. Артьомов (голова) та ін. – Ужгород : ДВНЗ "УжНУ", 2018. – Вип. 1 (17). – С. 76–87. – Бібліогр. : с. 85–87 (16 назв).
Series/Report no.: Міжнародний науковий вісник;
Abstract: Інтеграційні процеси, що відбуваються на європейському освітньому про сторі, виражаються насамперед у гармонізації освітніх стандартів, підходів, навчальних планів, спеціальностей. Відкритий освітній простір передбачає зростання мобільності студентів і співробітництва викладачів різних спеціаль ностей, університетів різних країн. Академічна мобільність сприяє поліпшенню працевлаштування випускників університетів, підвищенню статусу цих країн у сфері освіти. У статті йдеться про особливості академічної мобільності, що є одним з напрямів Болонського процесу. З’ясовується, якою мірою ДВНЗ «УжНУ» та зо крема факультет історії та міжнародних відносин задіяні у процесах академіч них обмінів і міжнародної співпраці, в першу чергу з європейськими країнами.
The integration processes taking place in the European educational space are ex pressed primarily in the harmonization of educational standards, approaches, curric ula, and specialties. The open educational space implies an increase in the mobility of students and staff of teachers from diff erent specialties, universities of diff erent coun tries. Academic mobility contributes to the improvement of employment of graduates of universities, the enhancement of the status of these countries in the fi eld of education. The article deals with the peculiarities of academic mobility, which is one of the directions of the Bologna process. It determines to what extent the SU `UzhNU` and particularly the Faculty of History and International Relations, is involved in the pro cesses of academic exchanges and international cooperation, fi rst of all with European countries.The main task of SU ‘Uzhhorod National University’ is the training of the highly skilled professionals of the European level. For the implementation of this task, the innovational technologies in education are developed and practically implemented. An active international activity in the sphere of education and science is conducted. Modern understanding of the internationalization of education regards it as a process of integration of the international dimension into the educational process, the plan ning and the conduction of the scientifi c research, the provision of social services by the educational institution, and the development of the educational strategies, aimed at formation of the global youth thinking taking into account the perspectives of the development of modern society. Key words: Bologna Process, Integration, Higher Education, SU «UzhNU», Inter national Academic Mobility, European Educational Space.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37985
ISSN: 2218-5348
Appears in Collections:Міжнародний науковий вісник. Випуск 1 (17) 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Вовканич І.І.,.pdf329.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.