Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37999
Title: Синхронізація компетентностей дошкільної та початкової освіти як вимога сьогодення
Other Titles: Synchronization of competencies of preschool and primary education as a requirement of nowadays
Authors: Яструб, О. О.
Keywords: синхронізація; дошкільна освіта, початкова освіта, наступність, синхронізація цілей до шкільної та початкової освіти
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Яструб, О. О. Синхронізація компетентностей дошкільної та початкової освіти як вимога сьогодення [Текст] / О. О. Яструб // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 473-476. – Бібліогр.: с. 475-476 (11 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність дослідження обумовлюється пріоритетністю принципів наступності та перспек тивності сучасної освіти, дотримання яких забезпечить цілісне формування особистості протягом усіх ро ків навчання в закладах освіти. Зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, початкова школа убезпечує подальше становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формує ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, здоров’я, здатність до творчого самовираження, критичного мислення та інше. Наголошено на необхідності синхронізації основних поло жень дошкільної й початкової освіти, як приведення у відповідність змісту, форм та методів формування ком петентностей дошкільника з вимогами до особистості, які ставить реформа Нової української школи. Мета статті полягає у визначенні основних аспектів синхронізації дошкільної освіти з початковою задля цілісного формування компетентностей дитини. Синхронізовано компетентності, визначені Базовим компонентом до шкільної освіти та Державним стандартом початкової освіти, побудованим відповідно до вимог Концепції нової української школи. У процесі порівняльного аналізу відзначено, що кожній з компетентностей Базового компоненту дошкільної освіти визначено компетентність у Державному стандарті початкової школи, що ха рактеризує наступність та перспективність дошкільної та початкової ланок освіти. Оскільки провідною діяль ністю в дошкільному віці є гра, то Базовим компонентом передбачено формування ігрової компетентності, а в початковій ланці школи освітній процес побудовано через гру. Ключові слова: синхронізація; дошкільна освіта; початкова освіта; наступність; синхронізація цілей до шкільної та початкової освіти.
Abstract. The relevance of the study is due to the priority of the principles of continuity and prospects of modern education, compliance with which will ensure the holistic formation of personality during all years of study in educational institutions. Maintaining continuity with the preschool period of childhood, primary school ensures the further development of the child's personality, its physical, intellectual, social development; forms the value attitude to the state, native land, Ukrainian culture, health, ability to creative expression, critical thinking and more. Emphasis is placed on the need to synchronize the basic provisions of preschool and primary education, as bringing the content, forms and methods of formation of preschoolers' competencies in line with the requirements for personality set by the reform of the New Ukrainian School. The purpose of the article is to determine the main aspects of synchronization of preschool education with primary for the holistic formation of the child's competencies. In the process of scientifi c research methods of analysis, synthesis, generalization, systematization, inferences and comparisons were used to determine the main competencies and their synchronization with such normative documents as the Basic component of preschool education and the State standard of primary education. The competencies defi ned by the Basic component of preschool education and the State standard of primary education, built in accordance with the requirements of the Concept of the new Ukrainian school, have been synchronized. In the process of comparative analysis it was noted that each of the competencies of the Basic component of preschool education is defi ned by the competence in the State standard of primary school, which characterizes the continuity and prospects of preschool and primary education. Since the leading activity in preschool is play, the basic component is the formation of game competence, and in the primary school the educational process is built through play. Key words: synchronization; pre-school education; primary education; continuity; synchronization of goals of preschool and primary education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37999
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СИНХРОНІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ.pdf563.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.